JUST DO IT – INSPIRAATION KOHOTUSTA


En enää koskaan aio syödä yhtään karamellia, hampurilaista tai jäätelöä.
Olen saanut tottua roskaruuan tuputtamiseen ja myös siitä kieltäytymiseen. Elämäntapani ovat aina olleet urheilulliset, koska harrastin monta vuotta tanssia, minkä jälkeen vaihdoin jalkapalloon.
Lapsena olin hieman pyöreähkö. Lapsellehan annetaan anteeksi pieni ylipaino, koska kasvaminen ei ole vielä tullut päätökseensä, mutta vuosien varrella aletaan huolestua. Huolestuminen onkin aiheellista, jos ihminen ei voi hyvin, koska ylipaino ei ole terveellistä.

Paino putoaa ja olo paranee, kun alkaa urheilla ja syödä terveellisesti. Ulkonäkö muuttuu ja jaksaminen kasvaa.

Sovimme isoäitini kanssa yli vuosi sitten kuukauden herkkulakosta 50 euron panoksella. Jos syö epäterveellistä, joutuu maksamaan. Minulle veto oli helppo, koska olin ollut herkuitta jo hetkisen aikaa.
Tein saman vedon ystäväni kanssa parisen kuukautta sitten, ja hänkin innostui terveellisemmistä elämäntavoista. Kun jotain lupaa, ja rahaakin on panoksena, silloin on helppo pitää terveellisestä ruokavaliosta kiinni. Kuukauden jälkeen on helppo jatkaa, ja pian muutokset huomaa ulkoisestikin.
Ystäväni olivat ihmeissään, miten minä, ruokaa valtavasti rakastava tyttö, voisin ikinä jättää herkut pois ruokavaliostani. Se onnistui kuitenkin helposti, kun tahdonvoimaa oli tarpeeksi.

En epäile hetkeäkään, että mikset sinä pystyisi siihen, koska minä pystyin. Liikunnasta tulee kuin huumetta aivoille, ja silloin se on menoa. Jos tunnet olosi huonoksi kehossasi, jätä pois roskaruoka ja korvaa se kasviksilla, kalalla, kanalla, hedelmillä, marjoilla ja pähkinöillä. Mitä vihreämpää, sen terveellisempää olen myös kuullut sanottavan. Jos treenaat paljon, tarvitset paljon myös hiilihydraatteja. Jos haluat lihastesi kasvavan, syö runsaasti myös proteiinia. Tärkeintä on syödä monipuolisesti 5–7 kertaa päivässä kohtuuden rajoissa.

Minulle suurin haaste on syödä maltillisesti, koska rakastan ruokaa todella paljon. Ei ole hyväksi, jos syö esimerkiksi kahdeksan omenaa tai ruisleipää joka päivä.

Lepo on myös tärkeää, koska varsinkin lihakset kehittyvät levon aikana. Varo ylikuntoa, joka syntyy, kun keho ei saa levätä tarpeeksi. Olen kuullut, että kehon muodonmuutos riippuu 80-prosenttisesti ruokavaliosta ja vain 20-prosenttisesti liikunnasta.
Liikunta siis nopeuttaa kehon reaktiota, mutta ei ole avain muutokseen. Tee muutos nyt, kun vielä voit.

Edellinen teksti oli kolumnini paikallisesta lehdestä. En halua kertoa sen avuin, että olisin joku lihaksikas #fitgirl, vaan haluaisin sen auttavan painonpudottajia (ja niitä, ketkä haluaisivat syödä terveellisemmin, ja niitä jotka haluavat tuntea olonsa hyväksi kehossaan) alkuun. Tämä ei ole mikään fit-blogi, enkä aio tästä sen koommin puhella.

Kannattaa aloittaa elämänmuutosprojekti oman itsensä takia, ei muiden miellyttämisen. Yhdenkään ihmisen ei pidä tehdä painonpudotusta sen takia, ettei olisi tyytyväinen itseensä. Tuo projekti on tehtävä silloin, kun oma keho ei tunnu terveeltä, ei hyvältä eikä (mikä tärkeintä) omalta.
Jos itsetunto on huono, ei voi näyttää upealta. Kun luottaa itseensä, se näkyy ulospäin, ja muutkin huomaavat sen.