TAMPERELAINEN PERSONAL TRAINER – IHOASIAA


Personal trainer Tampere
Juupelis juu ja jaakelis jaa, eli meikäläisellä on sydämellään tällä kertaa ihon kunto. Teini-iässä on normaalia kärsiä ihon epäpuhtauksista hormonitoiminnan ilotulituksen vuoksi, mutta finnejä voi myös ehkäistä monin tavoin! Esimerkiksi luonnonmukainen ja runsaasti kasviksia sisältävä ruokavalio voi vähentää ihon epäpuhtauksia. Monipuolisuus ravinnossa, ruuan laatu ja sopiva määrä, luonnonmukaisuus, stressaamattomuus syömiseen liittyen ja kehon kuuntelu yksilön tarvitsemien ruoka-aineiden suosimisessa ovat hyviä peruspilareita ruokavalion luomisessa. Itse koin suuren valaistumisen vasta vuoden 2016 lopulla, kun tajusin, että kyllä, myös kaura- ja ruispuuro kuuluvat viljatuotteisiin, joita luulin välttäneeni jo monta vuotta. Ruokavalio meni uusiksi, taas. :D Yllätyys! Ravintokarttani viilaantuu tasaisin väliajoin toivon mukaan paremmaksi uusien tutkimustulosten ja oman kokemuksen myötä – eikä vanhaan ole usein paluuta. Aikaisemmin luulin syöneeni terveellisesti, kun lapoin kitaani päivittäin monesti kolmekin annosta puuroa: ensin aamulla kotosalla, sitten töissä ja usein vielä ennen treeniä. Ihoni kukki silloin kuin mikäkin perunapelto.
Personal trainer Tampere
Jostakin mieleni ahtaista sopukoista tunkeutui viime vuonna kuin ihmeen kaupalla tietoiseen mieleeni ajatus, että enhän minä olekaan noudattanut viljatonta ja maidotonta ruokavaliota. Jätin siispä kertaheitolla rakkaimman ruoka-aineeni eli puuron pois päivittäisistä nautinnon hetkistä, ja kas kummaa, hetken kuluttua ihoni ei muistuttanutkaan enää finnien taistelutanteretta vaan pikemminkin katkaisuhoitolaa. Olen korvannut puurovälipalat ravinnerikkailla viher- ja marjasmoothieilla.
Personal trainer Tampere
Tältä ihoni näyttää tällä hetkellä. Amerikan lämmöstä sain mukaani pisamia, jotka sekoittuvat kasvoissa paraneviin epäpuhtauksiin. Ihoni on siis paranemaan päin, kun olen korvannut ex-lemppariateriani kasviksilla ja marjoilla. Energiatasotkin ovat nousseet ihan silmissä! Tämä johtunee suoliston mikrobiomin muutoksesta parempaan, koska ravinnon hyvillä bakteereilla on merkittävä positiivisvaikutteinen yhteys esimerkiksi mielialaa säätelevien välittäjäaineiden tuotantoon.

Personal trainer Tampere
Täysjyväpastakaan ei kuulu enää ruokavaliooni, koska siinä on gluteenia. En tosin tiedä, johtuuko ihoni huono kunto vehnän, ohran ja rukiin sisältämästä valkuaisaine gluteenista. Syön nykyään luomubasmatiriisiä, jossa ei ole gluteenia, ja minulla ei ole ollut iho-oireita sen käytön myötä. Riisikin on viljakasvi, joten saattaa olla, että juuri tiettyjen muiden viljojen gluteeni vaikuttaa suoliston kuntoon negatiivisesti, mikä voi johtaa hormonitoiminnan sekavuuteen, mistä voi taas aiheutua iho-ongelmia. Noh, niin tai näin, luomubasmatiriisi kuuluu ruokavaliooni muun muassa treenistä tyhjentyneitä lihaksia täydentävänä hiilihydraattina. Olen vaihtanut aikaisemmin käyttämäni täysjyväriisin pitkäjyväisiin luomuriiseihin, koska ne eivät sisällä antiravinteita. Täysjyväriisissä on toki kivennäis- ja hivenaineita, mutta antiravinteet voivat heikentää niiden imeytymistä ja aiheuttaa muita terveyshaittoja.
Personal trainer Tampere

Viljoista luopumispäätöksen tehtyäni en ole vanhaan palannut! Paitsi... No huppista keikkaa, tulin tilanneeksi Losin matkaa varten ravintorikkaista ruoka-aineista valmistetun Ambronite-smoothiejauheen, joka sisältää kauraa. Nooh, vetelin naamariin kyseistä tuotetta matkalla päivittäin, enkä tiedä, johtuivatko kaksi uutta finniä naamassa tuotteen sisällöstä vai stressistä, mutta sellaiset sain tuoda kasvoillani tuliaisina Suomen kamaralle. (Ne ovat jo parantuneet yllä olevassa kuvassa.) Aurinko teki iholle loman aikana erittäin hyvää, ja kasvojen parantumisprosessi varmasti tuplasi vauhtinsa. Nuo kaksi epäpuhtautta ilmestyivät lärviini vasta kotiintulopäivänä, jolloin join kaksi kauraa sisältävää ateriajuomaa, eikä aurinkoterapiaa ollut tarjolla. Ehkä niiden yhteisvaikutus teki tuhojaan tai matkustustilanteesta keholle aiheutunut tiedostamaton stressitila toi paukamat kasvoille, mutta viljatuotteiden syöminen on ollut kuitenkin suurin syy kasvojeni huonolle kunnolle – siitä olen lähes täysin varma. 


EDIT 14.12.2017 kello 12.49: Olen testaillut taas kaurapuuroa ruokavaliossani, eikä ainakaan vielä kasvoilla ole näkynyt suuria muutoksia. Viljojen gluteeni voisi näin olla syynä aikaisempaan ihoni huonoon kuntoon. Kaurassa ei ole gluteenia, mutta siinä on kuitenkin saponiineja eli steroidien tai triterpeenien glykosideja. Ne ovat kasvien puolustusjärjestelmän osia, jotka voivat heikentää proteiinien ja mineraalien imeytymistä. Ne voivat myös laskea verensokeria, ehkäistä syöpää ja stimuloida immuunijärjestelmää. Voi olla, että kaura ei siis minulle herkkävatsaisena sovi, mutta kattellaan! Siinä on ilmeisesti raffinoosia, jota en voi ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivänä pilkkomaan. Seuraan tilannetta. 😜

On outoa, että kaurakin vaikuttaisi ihon kuntoon negatiivisesti, vaikka siinä ei ole gluteenia. Tiedä sitä sitten, mikä onkaan ihon huonon kunnon aiheuttaja, mutta syön mieluummin luonnollisempia vaihtoehtoja kuin käsiteltyjä ruoka-aineita. Eli sama suomex, korvaan viljatuotteet kasviksilla. Oma kokemus on paras mittari tähän asiaan, ja useimmille kaurapuuro voi olla erittäin terveellinen ruokavaihtoehto! Saattaa olla, että itsekin koetan vielä joskus lisätä sen mukaan ruokavaliooni silloin tällöin nautittavaksi, jos iho-oireita ei enää tulisi. Saa nähdä!


Toinen ihoa usein vahingoittavaksi tuotteeksi tituleerattu – suomalaisille lähes pyhä juoma – maito on jäänyt kokonaan teinivuosien myötä ruokien rangaistusaitiooni ja pysynytkin siellä. Vetelin pitkään teinivuosien päätyttyä heraproteiini-isolaattia palautusjuomana, kunnes tajusin, että ei helkkari, tämäkin on maitotuote! Käyttämässäni herassa ei toki ollut iho-ongelmia usein aiheuttavaa laktoosia lähes nimeksikään, mutta periaate on aina periaate. Sanoessani etten syö vilja- ja maitotuotteita myös tarkoitan sitä – elän rehellisesti omien lausuntojeni mukaan. Heraproteiinikin on käsiteltyä tavaraa, joten se on vaihtumassa johonkin luonnollisempaan vaihtoehtoon. Olen pohtinut palkkariksi esimerkiksi täydellisen aminohappokoostumuksen sisältävän herne-riisiproteiinijauheen käyttöä, ja minulla onkin tätä tuotetta varastossa muutama kilo, mutta herneen antiravinnepitoisuudet eivät innosta. Saatan siirtyä pelkän riisiproteiinijauheen käyttöön, vaikka tällöin palkkarini aminohappokoostumus ei olekaan täydellinen. Riisiproteiinijauhekin on käsitellympää kuin esimerkiksi paljon proteiinia grammaa kohden sisältävät spirulina tai chlorella, mutta en ole vielä päässyt lopputulokseen, voiko niitä käyttää päivittäin suuria määriä. Kohtuus on hyvä muistaa kaikessa, vaikka kyseessä olisi kuinka terveellinen tuote.


EDIT 14.12.2017 kello 13.01: Olen testaillut heraproteiinikonsentraattia ruokavaliossani, ja sen laktoosi aiheuttaa pieniä oireita suolistossani. Noudatan pitkälti FODMAP-ruokavaliota, koska suolistoni ei sulata muun muassa laktoosia, mutta pienissä määrin laktoosikaan ei tee liikaa tuhojaan. Saatan siis käyttää heraproteiiniakin päivittäin. Käytän Puhdistamon niittyruokitun lehmän maidosta tehtyä heraproteiinijauhetta, koska haluan varmistaa ravinnon laadun. Ravinnossa laatu merkitsee. :) En kokonaan kieltäydy oikeastaan mistään, mutta tiettyjä keinotekoisia ruokia, kuten sipsit, en laittaisi kehooni.