TULEVAN PESONAL TRAINERIN HYVINVOINTIJUTTUJA TAMPERELAISESSA

Personal trainer Tampere


Tamperelaislääkäri Jukka Pitkänen kertoo, miten sairauden voi ehkäistä. Hänen vinkkejään ovat muun muassa:
Liiku kolme kertaa viikossa 45 minuuttia niin, että tulee hiki. Terveyttä voi ylläpitää esimerkiksi kävelemällä luonnossa tai haravoimalla. Tavoitteellisesti treenaavan on hyvä tarkistaa riittävä proteiinin ja energiansaanti.
  • Liiku kolme kertaa viikossa 45 minuuttia niin, että tulee hiki. Terveyttä voi ylläpitää esimerkiksi kävelemällä luonnossa tai haravoimalla. Tavoitteellisesti treenaavan on hyvä tarkistaa riittävä proteiinin ja energiansaanti.
  • Syö kotimaisia kasviksia kuten salaattia, tomaattia, kurkkua ja porkkanaa. Suosi kasviksia ja kuitua sisältäviä ruoka-aineita.
  • Syö kalaa kolmesti viikossa. Vältä punaista lihaa, koska se sisältää paljon tyydyttynyttä rasvaa, joka voi johtaa kolesteroli- ja lihavuusongelmiin, jotka taas lisäävät sydän- ja verisuonisairauksien kohonnutta riskiä. Punainen liha kohottaa riskiä sairastua suolistosyöpiin.
  • Vältä alkoholia. Suurin terveyteen haitallisesti vaikuttamaton annos päivässä voi olla 0,5 annoksesta yhteen annokseen.


Personal trainer Tampere



Tamperelainen ravintoasiantuntija Jaakko Halmetoja ryttää jutussa makkaran. "Makkarassa on kaikkein prosessoiduinta ja heikkolaatuisinta lihaa, joka on yhdistetty muun muassa tyypin 2. diadetekseen ja moniin syöpäsairauksiin. Makkaran voi korvata prosessoimattomalla lihalla, jonka riskitekijät ovat pitkälle jalostettuun skeidaan nähden huomattavasti marginaalisemmat." Hän kehottaa suosimaan kesällä marjojen lisäksi takapihan villivihanneksia, kuten nokkosta, voikukkaa ja siankärsämöä.

Personal trainer Tampere


Haastattelin pirkkalalaista Susanna Tannia, joka jätti kaikki teolliset ja pitkälle jalostetut ruuat pois ruokavaliosta ja korvasi ne paremmilla vaihtoehdoilla. Hän sai 12-vuotiaan energiatasot takaisin ruokavaliomuutoksella.

Personal trainer Tampere


Tamperelainen Saana Valkama kertoi sairastuneensa syömishäiriöön bikini fitness -kilpailun myötä.


Personal trainer Tampere



Vuoden 2016 terveysvaikuttaja Olli Posti kertoo kirjoittamassani jutussa, mitä tuotteita kaupasta kannattaa ostaa. Hän kertoo muun muassa "miten voi käydä kaupassa oikein". Tässä muutamia Postin vinkkejä:


    • Kokeile täyttää kehon mielihaluja vähemmillä e-koodeilla. Näin keho voi saada ravintoaineita, joita se oikeasti kussakin hetkessä haluaa.
    •  Päivitä valkosokeri maukkaampaan aitoon versioon.
    • Kokeile raffinoimatonta merisuolaa kemiallisesti käsitellyn teollisuussuolan päivittämiseksi.
    • Kokeile vaihtaa vehnää spelttiin ja tunnustele mitä vatsa sanoo tai miten olotila muuttuu.
    •  Etsi sellaista nesteytystä, joka todella sammuttaa janon.



    Personal trainer Tampere


    Kirjoittelin vuoden alussa uudenvuodenlupauksien pitämisestä. Tamperelainen mentaalivalmentaja Anu Tallgren kertoo, miten onnistua elämäntapamuutoksessa. Tallgrenin vinkkejä olivat muun muassa nämä:

    • Aseta tarkka, realistinen ja tarpeeksi haastava tavoite ja aikaväli, milloin toteutat sen.
    • Aseta välitavoitteita, jolloin mitataan kehitystä kohti päätavoitetta.
    • Tee lupauksestasi julkinen. Voit kertoa tavoitteesta läheisellesi, valmentajallesi tai vaikka somessa. Pyydä joku tsemppaajaksi.
    • Haasta läheinenkin tekemään lupaus. Vertaistuesta voi olla hyötyä.
    • Päätä, että teet muutoksen itsesi vuoksi. Tärkeintä on saavuttaa lupauksen pitämiseen sisäinen motivaatio.