ELÄTKÖ TIETÄMÄTTÄSI BURN OUTIN PARTAALLA? – NÄIN VÄLTIN LOPPUUNPALAMISEN

personal trainer tampere
Tuleva auktorisoitu tamperelainen personal trainer Sonja Sivonen kertoo:
"Kerron tekstissä päivästä, jolloin havahduin jälleen* liiallisen stressin aiheuttamiin seurauksiin."
personal trainer tampere
Herätyskellona toimiva luontoääni iskee tajuntaani kuudelta aamulla. 
Avaan silmät salamannopeasti. 
On pimeä ja syksyinen personal trainer -koulutuksen lähipäivä, ja olen aivan innoissani.
personal trainer tampere
Nousen ylös täynnä virtaa kuin kesäksi laitumille päästetyillä lehmillä ja aloitan aamurutiinit tuttuun tapaan. Luen tietokapasiteettiani kehittävää terveyskirjallisuutta, avaan kehoa liikkuvuusharjoittein ja alan valmistaa eväsruokia koulutuspäivää varten. 
personal trainer tampere
Saan inspiraation lähteä tekemään kuntosalitreenin ennen koulutuksen alkua. Kiristän tahtia, jotta ehtisin salille, suihkuun, syödä, laittautua ja kiirehtiä koulutuspaikalle ennen puoli kymmentä, jolloin on tarkoitus tankata pää täyteen tutkittua tietoa. Pian suorituskykyni aamurutiineissa onkin huippuluokkaa...
personal trainer tampere
…Kunnes todellisuus iskeytyy vasten kasvoja ja tipahdan maan pinnalle. llmeisesti kortisolitasoni laskevat olemattomiin. Siltä ainakin tuntuu, kun väsymys iskee tajuntaan kuin Patrik Laine kiekkoa maaliin. 
personal trainer tampere
En jaksa lähteä salille. En edes syödä, mutta syön kuitenkin. En ole käynyt suihkussa edellisiltana, joten on pakko. Raahaudun suihkuun, ja aika menee nopeasti – en vain huomaa sitä.
personal trainer tampere
Kello tulee seitsemän, kahdeksan ja yhdeksän. Kello 9.30 olisi koulutuksen aloitusajankohta, mutta minä hengaan edelleen kotona kuolemanväsyneenä. En jaksa pakottaa itseäni stressaamaan, jotta pystyisin tekemään eväsruuat pikavauhtia ja ehtiä ajoissa paikalle.
personal trainer tampere
Mietin, että edellisenä päivänä ei ehkä olisi kannattanut katsoa suosikkitelevisiosarjaa illalla tai käydä myöhään kaupassa altistumassa kirkkaille valoille – voi vaikuttaa unen laatuun – mutta oli tarve rentoutua ja pakko hakea lisää ruokaa.
personal trainer tampere
Laitan viestin Tampereen koulutuksen personal trainer -ryhmään, että tulisin myöhässä paikalle. Saavun koulutusmestaan 11 aikoihin. Käsittelemme muun muassa tavoitteen asettamista. Asetamme itsellemme realistiset, mitattavat, konkreettiset ja järkevät tavoitteet. Kouluttaja pyytää esimerkkejä tavoitteistamme. Kerron tavoitteeni itkien, koska jatkuva stressaaminen on vienyt minusta mehut. 
Tavoitteeni onkin ottaa itselle yksi vapaapäivä viikossa, koska rentoutumisaikaa ei ole ollut: painoin syksyn duunia freelancerina Tamperelaisessa, ja työ- ja kouluviikot venyivät välillä lähes kahden viikon pituisiksi.
personal trainer tampere
personal trainer tampere
En ymmärtänyt, että tarvitsin vapaa-aikaa, koska nautin toimittajan töistä ja personal traineriksi opiskelemisesta niin paljon. Fyysiset oireet vasta saivat minut tajuamaan levon merkityksen.

*Jo vuosi sitten hektinen päivätyö toimittaja-taittaja-valokuvaajana ja lähes jokapäiväinen kova treenaus sai minut ylikuormittumaan, mutta vasta samanaikaisesti suorittamani freelancer-työt toimittajana ja personal trainer -koulutus (unohtamatta liian kovaa treenausta suhteessa palautumiseen) saivat minut uupumuksen partaalle. Olin usein monta tuntia yöllä hereillä enkä saanut nukuttua. Työtehoni laski, luovuus kärsi ja treenit tuntuivat raskailta.

Olen halunnut tehdä kaiken täydellä teholla ja antaumuksella, joten voimat alkoivat loppua kesken – siivoaminenkaan ei onnistunut vaan tuntui liian rankalta.
personal trainer tampere
Näin vältin burn outin:
- Tein mindfulness-harjoituksia* kohdatakseni omat ajatukset ja tunteeni. Mietin, mitä oikeasti haluan tehdä ja priorisoin personal trainer -koulutuksen tärkeimmäksi asiaksi. Huomasin, että olin vaatinut itseltäni aivan liian paljon suhteessa käytettävissä oleviin voimavaroihin. Työtaakan vähentyessä mieli sai aikaa levätä.
- Aloin olla itselle armollisempi enkä vaatinut liikoja – hyväksyin asian, että kun ei ole ylimääräistä energiaa, sitä ei voi hyödyntää moppaamiseen tai pölyjen pyyhkimiseen.
- Priorisoin itselleni enemmän aikaa vain olla: suorittaminen sai loppua.
- Söin ravinteikasta ruokaa, jotta kroppa saisi tarvitsemansa työkalut kehon ja mielen palautumiseen.
- Lisäsin unen määrää menemällä aikaisin nukkumaan ja nukkuen niin pitkään kuin tarve vaati.
- Vähensin treenitehoja ja kävin luonnossa kävelemässä.
- Aloin tavata enemmän ystäviä ja perhettäni.
- Otin freelance-töiden päättymisen jälkeen parin viikon loman ennen valmistautumista yrittämiseen ja palaamista PT-opintojen pariin.


*Osittain ilmainen HeadSpace-sovellus on helppo tapa.

personal trainer tampere
Uupumuksen voi välttää, kun kuuntelee omia ajatuksia, kehoa ja kropan lähettämiä signaaleja. Tsemppiä meille kaikille stressin kanssa painiskeleville! Älkäämme antako minkään ottaa yliotetta meistä. 
personal trainer tampere
Olin eilen juhlimassa toimittajauran päättymistä ja personal trainer -yrittäjyyden aloittelemista. Absolutistin menossa oli mukana matcha-tee, joka riitti mulla hyvin virkistämään menoa!😁 
Perustan siis huhtikuussa toiminimiyrityksen, ja tällä hetkellä valmistaudun siihen täysin omistautuen opiskelemalla!😊🙊
 Täältä eli Duodecimin terveyskirjastosta voi lukea työuupumuksen oireista ja hoidosta. ”Mikäli työntekijän työkyky on alentunut tai työntekijä on huolestunut terveydestään, työntekijän kannattaa hakeutua työterveyslääkärin vastaanotolle.”

Mahtavaa päivää kaikille!
😇


#nautitäysillä #gooddayforyou #live100