NÄIN LOMA JA TAUOT VAIKUTTAVAT IHMISEEN – KATSO MYÖS VIDEOLTA, MITEN PALAUTUU TAMPERELAINEN PERSONAL TRAINER

personaltrainertampere
Vietin viime viikon ystäväni kanssa Espanjan Alicantessa, ja palauttavan loman jälkeen inspiroiduin tuomaan esille loman terveysvaikutuksia ja kannustamaan pienten työtaukojen ottamiseen. 
PERSONALTRAINERTAMPERE
Työkuormituksesta palaudutaan pienten päivittäisten taukojen, riittävän vapaa-ajan, viikonloppujen ja lomien aikana. Lomat ovat todennäköisesti kuitenkin kokonaisvaltaisimpia palautumisen edistämistapoja. Loman aikana ihmiset olivat paremmalla tuulella ja kokivat itsensä terveemmiksi, tyytyväisemmiksi, energisemmiksi ja vähemmän jännittyneiksi, (de Bloom ym. 2010) ja lomaa viettäneet kokivat itsensä hieman onnellisemmiksi kuin ne, jotka eivät viettäneet lomaa (Nawijn ym. 2010). Loma vaikutti myös voimakkaimmin koettujen oireiden ja uupumusasteisen väsymyksen vähenemiseen (de Bloom ym. 2009).
personaltrainertampere
Sydäntautiriskiryhmään kuuluvia keski-ikäisiä miehiä tutkittaessa havaittiin, että mitä useammin riskiryhmään kuulunut henkilö oli viettänyt vuosilomansa, sitä harvemmin hän sairastui sydäntautiin tai kuoli ennenaikaisesti (Gump ja Matthews 2000). Palautumisen merkitys oli sitä suurempi, mitä heikompi henkilön terveys oli, tai mitä kuormittavampi hänen työtilanteensa oli (Winwood ym. 2007). Säännöllisesti onnistunut palautuminen voi estää haitallisia terveysvaikutuksia myös kuormittavassa työssä (Winwood ym. 2007). 
personaltrainertampere
Lomia on usein mahdollista viettää vain harvoin, ja sen hyvinvointivaikutukset haihtuvat nopeasti, joten on tärkeää huolehtia palautumisesta hektisen työarjen keskellä. 
Stressi on ihmiselle välttämätöntä, ja ”stressihormoni” kortisolin eritys aamulla herättää meidät uuteen päivään. Stressi voi kuitenkin kroonistua, milloin kortisolin eritys häiriytyy. Liian monet adrenaliinipiikit eli "taistele ja pakene" -tilan aktivoitumiset pitkin päivää voivat ylläpitää jatkuvaa stressitilaa. Tarvitsemmekin sympaattisen hermoston aktivoitumisen vastapainoksi parasympaattisen hermoston aktivoitumista, jolloin ihminen rentoutuu. Pitkän aikavälin palautumisen kannalta ja loppuunpalamisen ennaltaehkäisyksi voikin olla järkevää ottaa työpäivään hetkiä, jolloin vain hengittää muutaman kerran syvään ja vaikka laittaa silmät kiinni.
Ihminen siis tarvitsee eustressiä eli ”hyvää stressiä” suorittaakseen päivän toimia, mutta stressin kääntyessä distressin eli ”huonon stressin” puolelle, ongelmia voi aiheutua. On hyvä pyrkiä pysymään eu- ja distressin rajamailla. Esimerkiksi sauna ja liikunta ovat ihmiselle positiivisia stressinlähteitä, joiden jälkeen tapahtuva palautumisprosessi parantaa terveyttä.
personaltrainertampere
Yhteenvetona voi todeta, että päivittäiseen palautumiseen voi pyrkiä riittävän vapaa-ajan ja lomien varmistamisen lisäksi ottamalla työpäivän aikana pieniä taukoja mahdollisesti jopa luonnossa kävelemällä – terveysvaikutukset ovat kiistattomat. Mikrotauot voivat rentouttaa, parantaa työtehoa ja palauttaa kuormituksesta. Älypuhelimeen voi asettaa myös muistutusherätyksen tunnin välein hengitystauon ottamiseen. Älylaitteisiin on mahdollista ladata myös ilmainen SpaceApp-sovellus, joka tarjoaa hengähdystauon ennen älypuhelinsovellusten avaamista – tämä rauhoittaa kehoa ennen somen mahdollista stressiryöppyä.

Lue myös tekstit: stressaatko itsesi hengiltä, parhaat keinot unen laadun parantamiseen ja miten ehkäistä burn out – oletko loppuunpalamisen partaalla.

Olen Sonja Sivonen, tamperelainen auktorisoitu personal trainer, hyvinvointivalmentaja ja ravintoasiantuntija. Valmennan Tampereella ja teen etävalmennuksia. Ota yhteyttä, kun haluat pitkäaikaisia tuloksia!
Videolta voit katsoa meikäläisen lomapäivän meininkiä!😊



Seuraa somessa, ja pysyt kärryillä tulevista hyvinvointi-, ravitsemus- ja liikuntavinkeistä!