NÄIN SYÖT IHOSI KUNTOON! – KATSO MYÖS VINKIT IHONHOITOON KESÄLLÄ

Ihon kunto voi parantua, jos vähentää höttöhiilarien määrää ruokavaliossa ja lisää ravinnerikkaiden ja antioksidanttipitoisten ruokien määrää.

Mistä akne johtuu?

Kuumuuden aiheuttama hikoilu, aurinkorasvat ja meikki voivat aiheuttaa epäpuhtauksia ihoon kesällä. Tämän vuoksi kemikaalikuormaakin lisäävien kasvotuotteiden ja erilaisten raskaiden voiteiden välttäminen voi helpottaa iho-oireita. Ulkoisilla toimenpiteillä ja ruokavaliolla saanee aikaan ihon kunnon kohentumista, mutta eniten ihon ihon kuntoon vaikuttanevat geenit ja hormonitoiminta.
Ihoni on joskus näyttänyt tältä. Olen vähitellen saamassa finnit kaikkoamaan lähes kokonaan kasvoiltani.


Mitä höttöhiilarit tekevät iholle?

Ihon kunnon voi saada kohenemaan ruokavaliolla. Yksi pahimmista asioista mitä iholleen voinee tehdä on nauttia paljon korkean glykeemisen indeksin ruokia eli nopeasti verensokeria nostattavia – ja pohjamutin laskevia – ruokia. Vältettävien listalla ovat siis muun muassa karkit, makeat leivonnaiset, sokeriset juomat, peruna, valkoinen leipä, valkoinen riisi ja valkoinen pasta. Suklaan kaakaokin voi pahentaa aknea joillakin ihmisillä.

Kuinka paljon hiilihydraatteja kannattaa syödä?

Glykemiakuormaa saa vähennettyä ihon kannalta riittävästi lievällä hiilihydraattien määrän rajoittamisella. Ihon terveyden vuoksi hiilihydraattien määrää voi pyrkiä pitämään vuorokaudessa alle 200 grammassa, jos energiankulutus ei ole suurta. Tämä on kuitenkin erittäin yksilöllinen asia, eikä ruokavalion rajoittaminen
kannata, jos se aiheuttaa lisästressiä – stressikin voi aiheuttaa iho-oireita.
Yleisohjeena voidaan suositella höttöhiilarien välttämisen lisäksi pitkälle prosessoitujen roska- ja pikaruokien välttämistä. Ne aiheuttavat kehossa matala-asteista tulehdustilaa, ja krooninen tulehdustila voi olla yhteydessä useaan eri ihotautiin, kuten atooppiseen ihottumaan, ruusufinniin ja kynsisieneen.

Sopiiko maito minulle?

Tutkimusten mukaan todennäköisimmin toiseksi eniten aknea höttöhiilarien jälkeen pahentavat maitotuotteet. Iho voi kukkia finneistä erityisesti maidon vuoksi, mutta myös juusto ja jogurtti voivat aiheuttaa ihoon epäpuhtauksia. Maitotuotteita voi kokeilla välttää parin kuukauden ajan, ja jos iho kukkii edelleen, syy on todennäköisesti muualla.

Mitkä ruuat saattavat lisätä finnejä?

Lisääntyneeseen aknen riskiin on liitetty merilevä, vähäinen kalan, kasvisten ja hedelmien syönti, pähkinöiden syönti, runsas uppopaistettujen ruokien ja hiilihapotettujen juomien – todennäköisesti lähinnä limsojen – possun, sokerin ja tyydyttyneen rasvan ja transrasvan syönti.

Sinkki avuksi aknen parantamiseen?
Sinkkilisästä voi olla tutkimustiedon valossa hyötyä aknen parantamisessa. Tutkimusten mukaan sinkkiä voi ottaa 30–60 milligrammaa päivässä, mutta pidemmän päälle sinkkilisän turvallisena rajana pidetään 50 milligrammaa. Sinkkiä kannattaa kerätäkin pääosin ruuista, jotka parantavat terveyttä yleisesti. Sinkkiä saa esimerkikisi kurpitsan-, hampun-, pinjan-, auringonkukan- ja seesaminsiemenistä, naudanlihasta, maksasta, basilikasta, kombu- ja norimerilevistä ja hirvenlihasta.


Suoliston mikrobiston monimuotoisuus on tärkeää hyvinvoinnin kannalta

Suolisto-ongelmat näkyvät helposti myös iholla: jos esimerkiksi vitamiinit ja kivennäisaineet eivät imeydy suolistossa, iho voi kukkia. Suoliston kuntoa voi pyrkiä parantamaan (asia on erittäin yksilöllinen, ja vakavia oireita omaavien kannattaa ottaa yhteys alan asiantuntijoihin) syömällä maitohappobakteereita eli probiootteja, jotka asuttavat suolistoon hyviä bakteereita. Ne vaikuttavat muun muassa vitamiinien imeytymiseen ja entsyymien tuotantoon. Probiootteja on järkevää ruokkia prebiooteilla eli sulamattomilla ainesosilla kuten vesiliukoisilla kuiduilla, joita saa muun muassa nestepitoisista kasviksista, marjoista, hedelmistä ja täysjyväkaurasta. Esimerkiksi C-vitamiinia sisältävät tyrni, mustaherukka, mustikka, mansikka, sitrushedelmät, parsakaali ja paprika voivat tehostaa ihon kunnon parantumista. C-vitamiini edistää normaalia kollageenin eli ihon rakenteeseen vaikuttavan proteiinin tuotantoa.


Välimeren ruokavaliosta hyvinvointia sekä keholle että mielelle

Ruokavalio kannattaa muokata sekä ihon että koko hyvinvoinnin kirjon vuoksi terveyttä edistäväksi eli pitkälti Välimeren ruokavaliota mukailevaksi. Höttöhiilarien, prosessoitujen ruokien ja mahdollisesti maitotuotteiden tilalle kannattaa valita monipuolisesti antioksidanttipitoisia juureksia, marjoja, vihanneksia, kalaa, pähkinöitä, siemeniä, avokadoa, kylmäpuristettuja extraneitsyt-öljyjä ja tarvittaessa täysjyväviljoja. Eri ruoka-aineiden vaikutus ihmisten ihoon on yksilöllistä, joten jokin ruoka on toisen ihon tuho ja toisen taikaparantaja. Kokeilemalla selviää!
Vikaan ei voine mennä, kun pyrkii syömään erilaisissa väreissä loistavia ruokia, joissa ei ole etikettiä – ruokavalion puhtaus ja laatu todennäköisesti näkyvät iholla. Tärkeää on etsiä itselle sopiva ruokavalio ja ateriarytmi, muistaa nauttia ruokailusta tietoisesti, jotta vitamiinit ja kivennäisaineet ruuasta imeytyvät, suhtautua ruokaan nautintona ja pyrkiä välttämään stressiä. Tällöin ihon hyvinvoinnin lisäksi mielikin voinee loistavasti! 
Säännöllinen saunominen voi rentouttaa ja helpottaa stressiä.


Kun kotikonstein ei tule tuloksia

Suosittelen ottamaan yhteyttä joko lääkäriin tai erityisesti suoliston kunnon parantamiseen kouluttautuneeseen tiettyyn tamperelaispersonaltraineriin,😉 (toki saatan ohjata eteenpäin lääkärille, jos oma tietotaito ei riitä ja laajempia tutkimuksia on tehtävä) jos olo on jatkuvasti väsynyt tai onneton. Syy niin huonoon ihoon, jaksamattomuuteen kuin ilottomuuteenkin voi selvitä esimerkiksi dysbioosista eli suoliston mikrobiston epätasapainotilasta tai joltakin yllättävältä elämän osa-alueelta. Ota rohkeasti yhteyttä, jos etävalmennus tai personal trainer Tampereelta tuntuu hyvältä idealta.


Ihon kunnon kannalta pyri välttämään runsasta:
1. uppopaistettujen ruokien, pika- ja roskaruokien
2. prosessoidun punaisen lihan
2. höttöhiilarien ja sokerin; karkkien, makeiden leivonnaisten, sokeristen juomien, valkoisen pastan, valkoisen riisin, valkoisen leivän ja perunan
3. transrasvan
syöntiä

Ihon kunnon kannalta pyri lisäämään ruokavalioosi:
1. juureksia lukuun ottamatta perunaa
2. marjoja
3. vihanneksia
4. palkokasveja
5. hedelmiä – voit kokeilla välttää korkeampia määriä hiilihydraatteja sisältäviä hedelmiä kuten banaania ja viinirypäleitä
6. kalaa
7. pähkinöitä
8. siemeniä
9. avokadoa
10. kylmäpuristettuja extraneitsyt-öljyjä
11. tarvittaessa täysjyväviljoja kuten kaura, ohra, tattari, kvinoa
12. vettä tarvitsemasi määrän mukaan – noin pari litraa on keskimääräinen arvio päivän tarpeesta
Itse puhdistan kasvoni päivittäin Aloe Konjac Cleansing Sponge -kasvojenpesusienellä (sataprosenttinen luonnollista kasvikuitua oleva, biologisesti hajoava, väriaineeton, ilmeisesti pH:ta tasapainottava ja syväpuhdistava).
Suomalaisen White Swanin valmistamaa otsonoitua seesamiöljyä käytän myös päivittäin, ja tuote on ollut akneen taipuvaisen ihoni ihmeparantaja. Tuotteen öljyn luvataan tehostavan niin kudosta uusivien kasvutekijöiden kuin vanhenemista estävien antioksidanttien tuotantoa. Otsonoidun seesamiöljyn tehoa on myös tutkittu. Tutkimuksiin tulee suhtautua kriittisesti – oma kokemus kertoo yksilöllisen faktan tuotteen toimivuudesta.


 Olen käyttänyt tekstin lähteenä muun muassa ravitsemusterapeutti Reijo Laatikaisen katsausta aiheeseen liittyvästä tutkimusnäytöstä. Tämä teksti on lyhyehkö katsaus aiheeseen.

Katso myös video aiheesta:




Olen Sonja Sivonen, tamperelainen auktorisoitu personal trainer, hyvinvointivalmentaja ja ravintoasiantuntija, jonka unelmana on, että jokainen voi hyvin, on onnellinen ja nauttii elämästä täysillä. 😊