NÄMÄ 19 RUOKAA VOIVAT TEHOSTAA RASVANPOLTTOA JA EDISTÄÄ LAIHTUMISTA

personal trainer tampere

Miten rasva palamaan?

Ihminen voi laihtua, kun hän kuluttaa enemmän kuin syö. Ruuan energiaamäärän lisäksi laihtumiseen voivat vaikuttaa monet eri tekijät. Painonhallintaan saattaa vaikuttaa esimerkiksi miten syöty ruoka vaikuttaa suoliston mikrobikantaan, hermoston toimintaan, kylläisyyteen ja epigenomiin. 
personal trainer tampere
Lihaskuntoharjoittelu aiheuttaa aineenvaihdunnan kiihtymisen lihaksissa. Mitä suuremmat lihakset, sitä enemmän energiaa ne voivat kuluttaa.

Rasvanpolttoa kuntosaliharjoittelulla, HIIT-treeneillä, kävelyllä ja syömällä

Rasvanpolttoa voi tehostaa muun muassa kylmäaltistuksella, (valkoinen rasva muuttuu ruskeaksi ja voi "palaa" helpommin) voimaharjoittelulla, HIIT-harjoituksilla, aerobisilla matalatehoisilla kävelylenkeillä ja syömällä tiettyjä ruokia. Paastoaminen on myös tapa polttaa rasvaa. Esittelen seuraavaksi rasvanpolttoa edistäviä ruokia!😊
1. Kahvi sisältää kofeiinia, joka kiihdyttää keskushermoston toimintaa ja piristää.
2. Raakakaakao sisältää kofeiinia ja teobromiinia, joilla on molemmilla piristävä vaikutus.
3. Vihreä tee 4. matcha-tee sisältävät katekiineja ja kofeiinia, (kahvia vähemmän). Nekin voivat nopeuttaa hieman laihdutustavoitteeseen pääsyä. Vihreässä teessä on myös L-teaniiniaminohappoa, joka tasapainottanee kofeiinin vaikutuksen laskua.
5. Proteiinipitoiset ruuat, kuten kana ja kananmunanvalkuainen, voivat auttaa rasvanpoltossa, koska niiden pilkkominen vaatii enemmän energiaa kuin hiilihydraatti- ja rasvapitoisten. Proteiini pitää kylläisenä, ja sitä tulisi saada kiinteytymisen edistämiseksi noin 1,5 grammaa päivässä. Liika proteiini voi varastoitua rasvaksi elimistössä, ja suurien proteiinimäärien syöminen voi olla terveydelle haitallista – ainakin lihatuotteista. Kasviproteiinia voi suosia myös proteiininlähteenä.
6. Cayennepippuri ja 7. chili sisältävät kapsaisiinia, joka nostaa kehon lämpötilaa, mikä saa elimistön kuluttamaan enemmän energiaa ja voi edistää rasvanpolttoa.
personal trainer tampere

8. Mustapippuri kiihdyttää kehon lämmöntuotantoa (vähemmän kuin chili ja cayenne-pippuri) ja vilkastuttanee näin rasvan palamista.
9. Kurkuman kurkumiinin on myös tutkimuksissa todettu vähentävän painonnousua ja ehkäisevän rasvakudoksen kasvua. Kurkuma sisältää voimakasta kurkumiiniantioksidanttia, joka ehkäissee rasvan varastoitumista vaikuttamalla rasvasoluja sääteleviin geeneihin.
personal trainer tampere
10. Kanelikin tehostanee aineenvaihduntaa ja edistänee näin rasvanpolttoa. Noin teelusikallinen päivässä on turvallinen määrä – kaneli sisältää maksalle haitallista kumariinia. Kanelin säännöllinen käyttö ei kuitenkaan ole suositeltavaa. Ceyloninkanelin kumariinipitoisuudet ovat pienempiä kuin kassiakanelin. 
personal trainer tampere
11. Inkivääri voi myös nopeuttaa aineenvaihduntaa ja kiihdyttää näin rasvanpolttoa.
12. Juustokuminastakin on olemassa tutkimustietoa laihtumisen edistäjänä ja rasvanpolton tehostajana.
13. Marjat14. hedelmät15. kasvikset16. pähkinät17. siemenet ja 18. täysjyväkaura sisältävät monia terveydelle – ja laihtumisen edistymiselle – hyödyllisiä yhdisteitä, kuten kuituja. Kuidun ja suolistomikrobiston yhteydestä painonhallintaan on olemassa tutkimusnäyttöä: mikrobisto erittää entsyymejä ja osallistuu näin kuitujen fermentointiin lyhytketjuisiksi rasvahapoiksi. Lyhytketjuiset rasvahapot lisäävät taas kylläisyyden tunnetta, hillitsevät tulehdusta ja rasvan kertymistä.

19. Kalaöljyn sisältämät omega3-rasvahapot ovat ihmiselle elintärkeitä, koska keho ei niitä pysty muodostamaan. Välttämättömiä rasvahappoja ovat myös omega6-rasvahapot. Omega3-rasvahappopitoisuus veressä on negatiivisesti yhdistetty lihavuuteen, ja lihavilla on pienempi omega3-rasvahappopitoisuus veressä. Siitäkin voi siis olla apua rasvanpoltossa – todennäköisesti apua saa ainakin hyvän mielen ylläpitämiseen – koska siitä on myös tutkimustulosta!😊
Lue myös laihtumisen ja painonhallinnan helpottamisesta vaikuttamalla suoliston kuntoon!

Täällä kirjoittelee tamperelainen ravintoasiantuntija, hyvinvointivalmentaja ja auktorisoitu personal trainer Sonja Sivonen. Personal trainer -valmennukseni on kokonaisvaltaista kehon ja mielen hyvinvoinnin huomioivaa.

Ota yhteyttä, kun haluat muuttaa elämäsi suunnan paremmaksi!
sivonensonja@gmail.com tai 044 254 1556

Ota seurantaan Instagram-YouTube- ja Facebook-sivu, niin saat tulevaisuudessakin tietoa hyvinvoinnista, liikunnasta ja ravitsemuksesta!

Oikein kivaa päivää sulle!🤩