ONKO MITTAAMISESTA OIKEASTI HYÖTYÄ? – ÄLYSORMUS MITTAA UNTA, PALAUTUMISTA JA AKTIIVISUUTTA

personal trainer tampere
Terveys- ja hyvinvointiteknologiayritys Oura Healthin älysormus Oura mittaa yön aikana laboratoriotarkkuudella unen laatua, unen vaiheita (syvä uni, REM-uni, kevyt uni ja valveilla olo), kehon lämpötilaa, EKG-tarkkuuteen verrattavaa leposykettä ja sykevälivaihtelua. Päivällä sormus mittaa kaikkea aktiivisuutta kuten aktiivisten jaksojen keston, intensiteetin, aktiivisuuden aikana kulutetut kalorit ja kalorien kokonaiskulutuksen päivän aikana.

Sormus antaa mittaustuloksiin perustuen yksilöllistä palautetta muun muassa kehon palautumisesta ja valmiustilasta. Tiedot menevät pilvipalveluun, ja Oura-sovellus antaa vinkkejä suorituskyvyn parantamiseen. Se opastaa esimerkiksi yksilöllisen vuorokausirytmin tunnistamiseen ja seuraamiseen. Vuorokausirytmi eli sirkadiaaninen rytmi on kehon rytmi, joka noudattaa noin 24 tunnin sykliä. Yksilöllinen rytmi vaikuttaa siihen, milloin kannattaa nukkua, syödä ja pysyä aktiivisena. Sormus pyrkii auttamaan elämäntapojen, unitottumusten ja liikunnan sovittamista omaan rytmiin. Sovellus kertoo esimerkiksi parin viikon käytön jälkeen, mikä nukkumaanmenoaika antaa optimaalisimman laadun uneen.
personal trainer tampere
Sormuksen avulla voi mitata myös leposykettä ja sykevälivaihtelua esimerkiksi meditaation tai vaikka hengitysharjoitusten aikana. Dataa kerätään myös passiivisuudesta, ja sovellus hälyttää yli 50 minuutin yhtäjaksoisesta paikallaan olosta. Yön aikaisen kehon lämpötilamittauksen ansioista sillä voi seurata myös kuukautiskiertoa ja määrittää, minkälaisia fyysisiä harjoitteita on järkevää tehdä kierron eri vaiheissa.

Oura kertoo esimerkiksi, mitä tulevana päivänä kannattaisi tehdä, jotta nukkuisi paremmin.
Olen käyttänyt Ouraa noin viikon, ja muutamana aamuna olen saanut palautetta, että syvä uni ollut liian vähäistä palautumisen kannalta. Kyseisten aamujen edeltävinä iltoina olinkin treenannut hieman liian myöhään ja saunonut. (Kuuma keho voi vaikuttaa unen palauttavuuteen. Kroppa on hyvä saada viilennettyä ennen nukkumaanmenoa.) Liian myöhään syöminen ja kirkkaille valoille ja muille ärsykkeille altistuminen voivat myös huonontaa unen laatua. Lue lisää myös unen laadun parantamisesta ja voi paremmin. 
Iltaisin Puhdistamon magnesiumin tankkailun jälkeen on jo alustavasti nähtävissä, että unen laatu on ollut parempaa. Palaan tähän kuitenkin paremmin myöhemmin! 

Ouran tarkkuuden on validoinut Stanford Research Institute. Älysormuksen akku kestää noin viikon lataamatta, ja se on vedenpitävä sadan metrin syvyyteen asti.

Olen Ourasta superinnoissani! 😊
Katso videolta, miksi mittaaminen on hyödyllistä.


Loistavaa päivää sulle!😊

Olen Sonja Sivonen, hyvinvointivalmentaja, ravintoasiantuntija ja auktorisoitu personal trainer Tampereelta. Ota yhteyttä, kun haluat tuloksia!