RASVANPOLTTAJA, OTA KÄYTTÖÖN 16 HELPPOA ARKI- JA HYÖTYLIIKUNTAVINKKIA

Hyötyliikunnalla on lukuisia terveysvaikutuksia, ja se voi helpottaa rasvanpolttoa. Hyötyliikuntahetken on kestettävä yhtäjaksoisesti yli kymmenen minuuttia ja olla hengästyttävää, koska tämä kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa ja vaikuttaa näin verenpaineeseen, diabetesriskiin ja veren rasva-arvoihin. Tutkimukset osoittavat, että muutaman prosentin painonpudotus onnistuu viikoittaisella kahden ja puolen tunnin reippaalla kävelyllä.
personal trainer tampere
Terveysliikuntasuositusten mukaan aikuisten tulisi harrastaa kestävyystyyppistä liikuntaa viikoittain yhteensä 2,5 tuntia reippaasti tai 1 tunti 15 minuuttia rasittavasti. Lihaskuntoa ja liikkuvuutta tulisi kohentaa ainakin kaksi kertaa viikossa. Itselleen kannattaa kuitenkin olla armollinen ja asettaa tavoitteita oman lähtötason mukaan.

Hyötyliikunnalla voi pyrkiä ehkäisemään pitkäaikaissairauksia, polttaa rasvaa ja jopa piristää päivää! Tämä tamperelainen auktorisoitu personal trainer, hyvinvointivalmentaja ja ravintoasiantuntija kertoo nyt 16 vinkkiä hyötyliikunnan hyödyntämiseen laihdutuksessa!😊
personal trainer tampere
1. Tauot, tauot, tauot ja vielä kerran tauot!
Jos teet työtä istuen, tee vähintään tunnin välein pieni jaloittelu tai nouse ainakin seisomaan ja venyttele hieman. Istumisen haittoja voidaan näin ehkäistä. (Istumisella ja muulla paikallaanololla on yhteys useiden pitkäaikaissairauksien, kuten tyypin 2. diabeteksen ja valtimosairauksien, ilmaantumiseen. Pitkäkestoinen istuminen voi tuoda mukanaan energiankulutuksen vähäisyyden ja lihasten aineenvaihdunnan hidastumisen vuoksi painoa ja yksipuolisesta kehon rakenteisiin kohdistuvasta kuormituksesta johtuen tuki- ja liikuntaelimistön kipuja.) 
Mitä pidempi jaloittelu on, sitä enemmän se todennäköisesti kuluttaa energiaa ja edistää rasvanpolttoa. Kännykkään voi vaikka laittaa herätyksen tunnin välein tauon ottamiselle tai ladata Healthful-sovelluksen, joka muistuttaa työntekijää juomaan ja jaloittelemaan säännöllisesti työpäivän aikana. 
personal trainer tampere
2. Nouse ylös!
Jos voit tehdä seisomatyötä, voi olla järkevää ostaa Gymba-aktivaatiolauta, joka helpottanee ergonomisen asennon ylläpitoa. Keskivartalon syvät lihakset ja pakarat aktivoituvat lautaa käytettäessä.
personal trainer tampere
3. Kävele, polje, seiso! 
Minne oletkin sitten menossa, valitse apostolinkyyti (ja tietenkin ah, ihanat portaat!) tai pyörällä ajaminen, jos se on mahdollista. 
personal trainer tampere
4. Seiso bussissa ja hyppää pois aikaisemmin.
Paikallisbussissa kannattaa nousta seisomaan, ja bussista voi nousta hieman aikaisemmin ennen omaa pysäkkiä. 
personal trainer tampere
5. Jätä kulkuneuvo kauemmas.
Auton voi jättää päämäärästään hieman kauemmas ja kävellä lopulliseen kohteeseen. Tämä on helppo toteuttaa esimerkiksi kaupan parkkipaikalla (käsilihakset saavat vahvistusta kauppakasseista!) ja harrastus- ja työpaikkoihin mentäessä. 
6. Siivouksella hiki pintaan!
Imurointi, luuttuaminen, ikkunoiden peseminen, wessapytyn kuuraus, peilien hinkkaus, pölyjen pyyhkiminen, tavaroiden asettelu… – kämppä kiiltää ja rasva palaa! 
personal trainer tampere
4. Kotitöitä hengästykseen saakka?
Muista myös vuoden ajan mukaan mahdollisesti mattojenpesu, haravointi, lumenluonti, nurmikonleikkuu ja kukkapenkin kitkentä. Jos et omista omaa pihaa, eihän kukaan kiellä esimerkiksi roskien keräämistä julkisista tiloista. Päivän hyvä työ tulee tehtyä samalla! Autonpesu kuuluttaa myös energiaa, ja jos ei ole omaa kaaraa, naapuri voi ilahtua ilmaisesta koslankuurauksesta.
personal trainer tampere
5. Lähde ruuanhakureissulle!
Marjasta, sienestä ja hortoile, (hortoilu eli villiyrttien ja -vihannesten kerääminen) niin että hengästyt. Saat samalla edistettyä rasvanpolttoa ja syötäväksi nautinnollisia suomalaisia herkkuja helpottamaan laihdutusta.
personal trainer tampere
6. Heittäydy lapsen tasolle!
Hyppää mukaan lasten leikkeihin, niin edistät sekä rasvanpolttoa että suhdettasi lasten kanssa. Voit hakeutua sporttikummiksi, jos omia lapsia ei ole. (Pelastakaa Lapset ry: ”Sporttikummi vapaaehtoinen aikuinen, joka kannustaa lasta liikkumaan monipuolisesti ja tapaa lasta noin yhdestä neljään kertaa kuukaudessa yhteisen tekemisen parissa, on tarvittaessa mukana lapsen harrastuksessa tai auttaa lasta harrastuksen aloittamiseen ja tsemppaa, tukee ja toimii yhdessä lapsen kanssa!”)
personal trainer tampere
7. Kyykkää, kun tulee ilmoitus!
Voisitko luoda rutiinin kyykyn tekemiseen aina, kun katsot puhelinta tai peset kädet? Näin saat hyötyliikuntaa lähes huomaamatta!
personal trainer tampere
8. Hyödynnä älypuhelimen mahdollisuudet kävelyn motivaattorina.
Äänikirjat, Pokémon Go ja musiikki voivat olla viihdyttäviä ajanvietteitä, jotka saavat kävelyn tuntumaan mielekkäältä. 
personal trainer tampere
Jos ei ottaisikaan selfieitä vaan lähtisi kävelylle ja ottaisi kuvia vaikka ulkona paremmassa valossa?
personal trainer tampere
9. Nauti!
Seksin harrastaminen on nautinnollista hyötyliikuntaa. (Huom! Nuoret, ottakaa tämä keino käyttöön vasta, kun olette todella valmiita seksiin.)

10. Lounasta työpaikan ulkopuolella.
Voisitko ottaa eväät mukaan töihin ja lähteä syömään niitä vaikka ulos piknikille? Lounaan voi toki syödä lounasravintolassakin. Ulos lähteminen voi piristää päivää ja lisätä energiankulutusta.
personal trainer tampere
11. Käytä käymälää, mutta älä omaa!
Voisitko käydä töissä eri kerroksessa wessassa? Portaiden käyttö lisää mukavasti energiankulutusta. 
Vinkki! Vedenjuonti kiihdyttänee aineenvaihduntaa, joten wessakäyntejä voi tulla useinkin – juo kuitenkin vettä vain tarvittava määrä janontunteen mukaan. Noin kaksi litraa päivässä on keskiarvo.
personal trainer tampere
Liikuntahetken aikana ja jälkeen on usein voittajaolo!

12. Sovi tapaamiset muualle.
Voisitko sopia puhelintapaamiset kasvokkaisiksi tapaamisiksi ja kävellä tapaamispaikkaan?

13. Kokousta kävellen!
Pidä mahdollisuuksien mukaan kävelykokouksia, joista kertyy huomaamatta jopa päivän aktiivisuustarve!

14. Kävele työkaverin luo.
Kävele työkaverin luo sen sijaan, että lähettäisit hänelle sähköpostin tai viestin.
personal trainer tampere
Ulos kannattaa lähteä sääolosuhteidenkin vuoksi! Tuulisella säällä voi kulua enemmän energiaa, kun keho vastustaa tuulen voimaa.😄

15. Pysy liikkeessä kotonakin!
Kävele tai järjestele kotia, kun puhut puhelimessa tai vaikka katsot televisiota.

16. Ole kekseliäs!
Voisitko ottaa tavaksi kiertää työpaikan ympäri ennen kotiinlähtöä tai ottaa töissä vastuullesi yhteiskeittiön roskiksen viennin? Jo pienikin säännöllinen liikunta voi auttaa rasvanpoltossa.  

Olen Sonja Sivonen, hyvinvointivalmentaja, ravintoasiantuntija ja auktorisoitu personal trainer Tampereelta. Huomioin personal training -valmennuksessani kokonaisvaltaisesti kehon ja mielen hyvinvoinnin. Laita viestiä, kun haluat pitkäaikaisia tuloksia!
sivonensonja@gmail.com tai 044 254 1556

Kannattaa seurata Instagram-YouTube- ja Facebook-sivujani, ja saat hyödyllistä tietoa hyvinvoinnista, liikunnasta ja ravitsemuksesta!

Loistavaa päivää sulle!🤩
personal trainer tampere