MOTIVAATIOTA LIHASKUNTOTREENIIN! – KATSO 30 LIHASKUNTOHARJOITTELUN HYÖTYÄ

personal trainer tampere
Aina ei tarvitse lähteä salille. Luontoliikunta voi toimia piristävänä vaihteluna!

Lihaskuntoharjoittelun hyötyjä voivat olla muun muassa:

1. lihasten yleisten voima- ja kestävyysominaisuuksien parantuminen (helpottaa esimerkiksi arjen sujuvuutta, kun kauppakassit nousevat kuin itsestään ja ostokset lähes lentävät keittiön kaappeihin😄)
2. lihasten hermotuksen parantuminen (liikkuminen on helpompaa, kun lihakset ovat toimintakykyisempiä)
3. luiden voiman ja tiheyden lisääntyminen ja osteoporoosin ennaltaehkäisy (harjoitusärsyke stimuloi luuta vahvistumaan)
4. lihastasapainon parantuminen (ei tule kipuja tai rasitusvammoja johtuen heikoista lihaksista) 
5. loukkaantumisriskin pienentyminen (on mukavaa, kun talvella pysyy kunnossa, eikä kaatuilun ja loukkaantumisen vuoksi joudu jättämään töitä tai harrastuksia)
6. ryhdin kohentuminen (hyvää ryhtiä on helppoa ylläpitää, kun lihakset ovat voimakkaat)
7. kuntoutuminen vammoista on nopeampaa kuin ilman lihaskuntoharjoittelua (pääsee nopeammin nauttimaan jälleen iloa tuottavista asioista)
8. koordinaatio paranee (kehon eri osien toimintojen yhteensovittaminen helpottuu)
9. tavoitteesta riippuen maksimivoima, lihasmassa ja rasvaprosentti pienenee (mikäs sen parempaa, kun tavoite toteutuu ja on tyytyväinen!)
10. tasapainon kohentuminen (voi esimerkiksi tehdä haastavempia liikkeitä kuntosalilla ja tehostaa tavoitteen nopeampaa toteutumista)
11. kehon hallinnan kohentuminen (esimerkiksi kehon hallintaa vaativien lajien harrastaminen helpottuu)
12. tyypin 2 diabeteksen ja sydän- ja verisuonisairauksien riskin pienentyminen (monipuolisella koko kehoa kuormittavalla voimaharjoittelulla on yleensä positiivinen vaikutus veren rasva- ja sokeriarvoihin, ja pitkähköjä sarjoja ja lyhyitä palautuksia sisältävän voimaharjoittelun on myös osoitettu parantavan sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaa muun muassa laskemalla verenpainetta)
13. ikääntymisen hidastuminen (voimaharjoittelulla voidaan lisätä puolustusta liialliselta solujen hapettumisstressiltä, ja tämä on yksi tapa, jolla voidaan jopa hieman hidastaa ikääntymistä)
14. painonhallinnan ja laihdutuksen helpottuminen (esimerkiksi suuremmat lihakset kuluttavat rasvakudosta enemmän energiaa, ja lihasten kuormittaminen lisää niiden aineenvaihduntaa)
15. kävelynopeuden parantuminen (ehdit ajoissa perille!)
16. kognitiivisten kykyjen parantuminen (voit vaikka ratkaista helpommin ongelmia ja tehdä päätöksiä)
personal trainer tampere
17. ennenaikaisen kuoleman riskin pienentyminen (heikko lihasvoima ja huono tulos erilaisissa toimintakykyä testaavissa testeissä ovat lisänneet ennenaikaisen kuoleman riskiä jopa 70 – 300 % toimintakykyisempiin ja vahvempiin ihmisiin verrattuna)  
18. suoja matala-asteiselta tulehdukselta (joka on taustavaikuttaja muun muassa syövän, tyypin 2. diabeteksen, Alzheimerin taudin ja sydän- ja verisuonitautien kehittymisessä)
19. viskeraalisen vatsarasvan vähentyminen (timmi vatsa näyttää hyvältä, ja vatsaontelon vähäinen rasvamäärä suojaa esimerkiksi kihdiltä, kohdunrungon syövältä ja vaihdevuosien jälkeiseltä rintasyövältä ja sepelvaltimotaudilta, verenpaineen kohoamiselta ja metaboliselta oireyhtymältä) 
20. kipujen väheneminen (esimerkiksi selän kipuja voidaan helpottaa ja ehkäistä vahvistamalla syviä keskivartalon lihaksia)
21. lihasmassan säilyminen (lihasmassa voi alkaa vähentyä jo 30 ikävuoden jälkeen, mutta lihaskuntotreenillä saadaan hidastettua lihaskatoa)
22. unen laadun parantuminen (treeni helpottaa nukahtamista ja pidentää pysyvän unen kestoa – intensiivisesti ei kannata kuitenkaan ennen nukkumaanmenoa treenata)
23. itseluottamuksen kohentuminen (harjoitteleminen voi saada ihmisen ylittämään itsensä ja tarjoaa onnistumisen tunteita) 
personal trainer tampere
24. muiden lajien harrastamisen helpottuminen (kun jaloissa on voimaa, kävely ja pyöräilykin ovat helppoa kuin heinänteko!) 
25. stressin helpottuminen (treenaaminen on loistava tapa laittaa aivot narikkaan!)
26. voi lieventää masennusoireita (niin aerobinen kuin lihaskuntoharjoittelukin voivat helpottaa masennusoireita)
27. yhteisöllisyyden tuntemukset (lihaskunnon kohentaja kuuluu ihmisiin, jotka pitävät terveydestään ja itsestään huolta)
28. ulkonäön muokkaantuminen (jos haluaa muokata lihaksiaan tai rasvamassaansa, lihaskuntoharjoittelu on siihen yksi loistava keino!)
29. itsensä kehittäminen niin fyysisesti kuin psyykkisestikin (voi saada nautintoa, kun asettaa itsensä epämukavuusalueelleen)
30. elämänlaadun kohentuminen (lihaskuntoharjoittelu voi olla hauskaa ajanvietettä, kun siihen asennoituu oikein ja ottaa mukaan vaikka treenikaverin tai personal trainerin!)

Jos tuntuu siltä, että lihaskuntoharjoittelusta saisi enemmän irti auktorisoidun personal trainerin ohjaamana, ota yhteyttä tähän tamperelaiseen personal traineriin, hyvinvointivalmentajaan ja ravintoasiantuntijaan. 
personal trainer tampere
Olen vuonna 2015 tamperelaistunut auktorisoitu personal trainer, hyvinvointivalmentaja ja ravintoasiantuntija Sonja Sivonen. Teen kokonaisvaltaista kehon ja mielen hyvinvoinnin huomioivaa personal trainer -valmennusta Tampereella, ja etävalmennus on myös mahdollista. 

Kun haluat laadukkaasti ja turvallisesti pitkäaikaisia tuloksia:
sivonensonja@gmail.com tai 044 254 1556.

Seuraa myös; Instagram-, YouTube- ja Facebook-sivujani, niin pysyt kärryillä mielenkiintoisista ja hyödyllisistä postauksista!

Mahtavaa päivää sulle!😊