NÄIN ET UUVU HELTEELLÄ – HELPOTA OLOASI!

personal trainer tampere
1. PLOS Medicine -julkaisussa esitelty tutkimus kertoo, että kuumuus heikentää ihmisen kognitiivisia kykyjä ja vaikutus jatkuu vielä lämpöaallon jälkeenkin. Vältä siis tärkeiden päätösten tekemistä helteellä ja anna itsellesi hetki aivolomaa. Palautumisen jälkeen aivot voivat toimia entistä paremmin!
personal trainer tampere
2. Pysyttele sisätiloissa ja varjossa kuumimpaan aikaan. Lähde vaikka kiertelemään kauppakeskusta tai suuntaa museoon. Uimarannalle ei välttämättä kannata lähteä kuumimmassa paahteessa, mutta jos haluaa vaikkapa viilentyä uimalla, kannattaa muistaa aurinkorasva ja -varjo.
personal trainer tampere
3. JUO! Hellepäivänä kannattaa juoda noin kolme litraa vettä. Jo 1,5–2 litraa vettä päivässä voi riittää, jos nestettä ei ole menetetty paljon hikoilun myötä. Mieti, paljonko normaalisti juot ja lisää siihen vähän. Kuumalla säällä työskennellessä kannattaa juoda puoli litraa vettä tunnissa. Helteellä pitäisi myös juoda säännöllisesti vettä jo ennen kuin tulee jano. Pidä siis vesipulloa hellepäivänä mukana!
Helteellä hikoillessa kehosta haihtuu sekä nestettä että kivennäisaineita, joiden korvaamiseksi pelkkä vesi ei riitä. Voit testailla myös vaikkapa uusia kivennäisvesijuomia, mutta muista, että niidenkään kivennäisainemäärät eivät riittäne korvaamaan helteen aiheuttamia natrium- ja kloridimääriä. Vältä kahvia ja alkoholia, koska ne kuivattavat kehoa.
4. Syö. Helteellä ruokahalu voi uupua, joten tällöin voi syödä vaikkapa pienempiä aterioita hieman useammin kuin normaalisti päivällä ja nauttia hieman enemmän ruokaa illemmalla. Suosi kylmähköjä ja vesipitoisia ruokia, kuten kasviksia, marjoja ja hedelmiä, mutta muista syödä riittävästi. Jos et käytä suolaa sisältäviä ruokia, lisää vaikkapa merisuolaa ruokaan.

5. Vältä sellaista fyysistä rasitusta, johon et ole tottunut. Nyt voi antaa itselleen luvan ottaa iisimmin, koska raskasta kuormituksesta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Kuuntele kehoasi ja toimi sen mukaan: jos tekee mieli lähteä vaikka pyöräilemään, lähde! Pyöräilyn mukana tulee myös mukava tuulenvire. Ajoita liikunta aamuun tai iltaan, jos tällöin on viileämpää.
personal trainer tampere
6. Varjosta ikkunat verhoilla tai kaihtimilla, niin aurinko ei paahda suoraan sisälle.

7. Tuuleta vain, jos ulkoa tulee kylmempää ilmaa. Jos tuuletat yöllä, ja ulkoa kuuluu ääniä, voit käyttää korvatulppia unen laadun parantamiseksi.

8. Käy kylmissä suihkuissa ja viilennä kehoa märillä pyyhkeillä. Keho on hyvä saada hieman viileämmäksi yöksi, varsinkin jos nukkuu kuumassa asunnossa. Voit myös laittaa petivaatteet muutamaksi minuutiksi pakkaseen ennen nukkumaanmenoa. Voit myös nukkua märissä vaatteissa (tai ilman) ja laittaa kostean liinan otsalle ennen nukkumista.

9. Sammuta turhat sähkölaitteet ja vältä uunin, saunan ja pattereiden lämmitystä.
personal trainer tampere
10. Korjaa tilanne tai hanki tarvittaessa niin itsellesi kuin muillekin apua, jos huomaat suun kuivumista, janon tunnetta, fyysisen suorituskyvyn heikentymistä, heikotusta, pahoinvointia, sekavuutta, väsymystä, sydämen rytmihäiriöitä, hengenahdistusta, rintakipuja ja hengityksen vinkumista ja liman eritystä keuhkoista. Ne ovat kuumuuden haittavaikutusten varoitussignaaleja. Tarkista myös lääkityksen vaikutus lämpöoireiden kehittymiseen, koska lääkitys voi voimistaa oireiden kehittymistä. Tällaisia lääkkeitä ovat erityisesti sydän- ja verenkiertoelimistöön vaikuttavat lääkkeet. 
personal trainer tampere
11. Pukeudu kevyesti ja käytä päähinettä. Jos et ole tottunut pitämään paljastavia vaatteita päällä, nyt on oiva tilaisuus itseluottamuksen kohentamiseen! Minkä upean kesäisen vaatekappaleen voisitkaan laittaa päällesi? Jokainen on täydellinen juuri sellaisena kuin on!😊
personal trainer tampere

Olen Sonja Sivonen, tamperelainen auktorisoitu personal trainer, hyvinvointivalmentaja ja ravintoasiantuntija. Palkkaa minut, kun haluat pitkäaikaisia tuloksia.

Muista ottaa haltuun Instagram-YouTube- ja Facebook-sivuni, niin et menetä hyödyllisiä vinkkejä liittyen hyvinvointiin, ravitsemukseen ja liikuntaan!😊