LIIKKUVUUSHARJOITTELUN HYÖTYJÄ JA HAITTOJA – PERSONAL TRAINER TAMPEREELTA KERTOO

personal trainer tampere
Mitä liikkuvuus tarkoittaa? 
Liikkuvuus tarkoittaa suurinta mahdollista liikelaajuutta, jonka nivel voi tuottaa joko itse tai ulkoisen voiman avustamana. 

Mistä johtuu, että toinen taipuu spagaatiin ja toinen ei?
Niveljärjestelmien liikkuvuuseroavaisuudet eri ihmisillä johtuvat muun muassa anatomisesta perimästä, nivelten rakenteista ja lihasten, jänteiden, nivelsiteiden ja -pussien joustavuudesta. 
personal trainer tampere
Hyvä liikkuvuus ennaltaehkäisee kipuja – ja saa hymyilemään!😄

Mistä liikkuvuus- ja ryhtiongelmat ja kivut voivat aiheutua?
Liikkuvuuteen liittyvät ongelmat voivat johtua liikerajoitusten lisäksi liikkeiden hallinnan puutteesta. Ryhtivirheet voivat johtua rakenteellisuusta, huonosta ergonomiasta, liikkumattomuudesta ja tavoista liikkua. Huono ryhti voi aiheuttaa lihasepätasapainoa, mikä altistaa liikkeiden rajoittumiseen ja oireilee kipuina. Rajoittuneet liikeradat taas voivat aiheuttaa lisää heikkouksia ja kireyksiä. Huono ryhti voi aiheuttaa jopa nivelten ja välilevyjen kulumia pitkän ajan kuluessa.

Onko mitään tehtävissä?
Peli ei ole kuitenkaan menetetty, vaikka geeniperimä ei auttaisi spagaatin tekoa käden käänteessä – vaan pikemminkin jalan väänteessä. Säännöllisellä liikkuvuusharjoittelulla voi saada näkyviä tuloksia nopeasti, vaikka sidekudosrakenteiden muuttuminen pitkäaikaisesti vaatii vähintään muutamia kuukausia säännöllistä harjoittelua. 
Lihaskuntoharjoittelu ei aina kehitä, jos huono liikkuvuus johtaa suoritustekniikkojen suorittamiseen väärin.


Mitkä ovat liikkuvuusharjoittelun hyödyt?
Säännöllisen liikkuvuusharjoittelun hyötyjä ovat loukkaantumisriskin pienentyminen, rasitusvammojen ennaltaehkäisy, palautumisen edistyminen, verenkierron ja ravinteiden lisääntyminen lihaksissa ja kuona-aineiden poistuminen. Sen positiivisia vaikutuksia ovat myös ryhdin, tasapainon, suorituskyvyn, liikehallinnan, kehontuntemuksen ja päivittäisten askareiden sujuvuuden parantuminen. Tuki- ja liikuntaelimistön kivut voivat myös hävitä, ja pysähtynyt kehitys voi ottaa alleen uutta tuulta!

Mitkä ovat huonon liikkuvuuden haitat?
Huono liikkuvuus voi aiheuttaa ylimääräistä lihasjännitystä, jäykkyyden ja raskauden tunteita lihaksissa, palautumisen heikentymistä ja lihaselastisuuden vähenemistä, mitä kautta myös voiman ja nopeuden kehitys voi hidastua.
(Lihaselastisuuden ja sen jänteen elastisuuden tärkeys korostuu liikkeissä, jossa lihaksen supistumista edellyttää sen venyminen. Lihaselastisuudella ja liikkuvuudella on siis positiivisia vaikutuksia voimantuottoon ja nopeuteen: esimerkiksi kyykyssä voidaan venyä nivelten koko liikeradalla alas ja ponnistaa ylös muun muassa lihasten kimmoisuuden ansiosta.)
Kiristynyt lihas ei anna nivelen liikkua koko liikeradallaan, mikä aiheuttaa useita loukkaantumis- ja vammariskejä. Normaalista poikkeava kuormitus nivelessä voi aiheuttaa pitkän ajan kuluessa kulumamuutoksia, ja rajoittuneet liikeradat voivat heikentää suoritustekniikkaa ja -tehoa. Lihaskuntoliikkeiden suoritustekniikkojen tekeminen väärin voi aiheuttaa epätasaista kuormitusta, milloin kudosvaurioiden riski kasvaa. Huono suoritustekniikka voi jopa pysäyttää kehittymisen, kun keho ei saa oikeanlaista kuormitusta ja voimantuotto on heikompaa. Ihminen saattaa kompensoida liikeradan jäämistä vajaaksi lisäämällä nopeuttaan, toistojen määrää, kuormitusta ja käyttämäänsä voimaa, mikä nostaa myös vammautumisriskiä ja voi johtaa nopeampaan väsymiseen. Kiristynyt lihas eikä jousta normaaliin tapaan, mikä aiheuttaa rajujen suorituksien aikana jopa repeytymisvaaran.
Kurkkaa myös helppo harjoitus, miten voit vähentää niska- ja hartia-alueen kipuja. 
personal trainer tampere
Olen auktorisoitu personal trainer, hyvinvointivalmentaja ja ravintoasiantuntija Sonja Sivonen Tampereelta. Personal trainer -valmennukseni on kokonaisvaltaista. Sitä on saatavilla niin Tampereella kuin muuallakin maailmassa verkkovalmennuksen muodossa.

Ota yhteyttä, kun haluat oikeasti pitkäaikaisia tuloksia!
sivonensonja@gmail.com tai 044 254 1556

Seuraa Instagram-, YouTube- ja Facebook-sivujani, niin saat haltuun kaikki parhaat vinkit liittyen hyvinvointiin, terveyteen, ravitsemukseen ja liikuntaan.

Loistavaa päivää sulle!😊