SAA TULOKSIA HELPOMMIN! – OPTIMISMIN TUTKITUT VAIKUTUKSET

personal trainer tampere
Noin 50 prosenttia onnellisuudesta määräävät geenit, ja vain kymmenen prosenttia on ulkoisten olosuhteiden kuten rikkauden tai terveyden määrittämää. Noin 40 prosenttia näyttää siis olevan muutettavissa! Kymmenisen vuotta onnellisuutta tutkinut lääkäri ja filosofi LT Antti S. Mattilan ja lääkäri ja ratkaisukeskeisen psykoterapian kouluttaja Pekka Aarninsalo korostavat kirjassaan Onnentaidot näkökulman vaihtamista onnellisuuden saavuttamisessa. Se pätee myös tavoitteiden helpompaan saavuttamiseen.
personal trainer tampere
Kirjan mukaan optimisti ajattelee, että tulevaisuudessa tapahtuu hyviä asioita. Hän on myös valmis työskentelemään niiden eteen. Miten optimistisuus sitten vaikuttaa ihmiseen?
personal trainer tampere
Tutkimukset kertovat, että optimismi antaa sinnikkyyttä ongelmien ratkaisemiseen ja menestystä monella elämän osa-alueella, kuten urheilussa, työelämässä, politiikassa ja akateemisessa maailmassa. Optimistien fyysinen terveys on parempi, elämä on pidempi ja masennusta esiintyy vähemmän. Pessimistisyydellä on taas useita haittoja, kuten kahdeksankertainen riski sairastua masennukseen vaikean elämäntapahtuman kohdatessa. 

Optimismi lisää sitkeyttä tavoitella omia tavoitteita, vahvistaa sopeutumis- ja selviytymiskykyä, positiivista mielialaa, itsetuntoa, immuunisysteemin toimintaa ja sosiaalisia suhteita ja vähentää ahdistuneisuuden ja masennuksen tunteita.
personal trainer tampere
Voit vahvistaa tavoitteesi toteutumista visualisoimalla tietyn tarkan päivän vaikka viiden vuoden päähän (valitse itselle merkityksellinen) ja ajatella tuloksiesi jo toteutuneen silloin. Mitä tunnet? Mitä teet? Kenen seurassa olet ja missä? Millainen on tavallinen päiväsi? Aivojen jo saadessa kuva tulevasta ne saattavat alkaa tiedostamattomasti pyrkiä toteuttamaan tulevaa kuvaa. Liitä erityisesti positiivisia ja optimistisia tunteita mukaan, koska tunnemuisti on vahva.
Voit myös kirjoittaa kirjeen, johon lisäät itsellesi merkityksellisen päivämäärän tulevaisuudessa. Kuvittele vuosien kuluneen ja kohdista kirje ystävällesi. Kirjettä ei ole tarkoitus lähettää – sen päivääminen ja osoittaminen ystävälle voi kuitenkin vahvistaa sen realistisuutta.  Kuvittele tuolloin eläväsi iloista ja tervettä elämää ja että tavoitteesi ovat toteutuneet. Jos elät nyt ongelmien keskellä, selvitä kirjeessä, miten ratkaisit ne. Kerro, mitä pidit hyödyllisimpänä keinona tulevaisuuden tilan saavuttamisessa. Kerro myös uskomuksistasi, ihmissuhteistasi, pohdintoja menneisyydestä ja tulevaisuudensuunnitelmista. Kirjoita vapautuneesti äläkä ajattele realistisesti nykyisen elämäntilanteesi pohjalta.



Positiivisuuden hyödyistä sinulle vinkkasi minä, tamperelainen auktorisoitu personal trainer, hyvinvointivalmentaja ja ravintoasiantuntija Sonja Sivonen. Tarjoan laadukasta ja pitkäaikaisia tuloksia tuottavaa valmennusta – kokonaisvaltaisesti. Jos tuntuu, että elämässä voisi olla enemmän positiivisuutta, ota yhteyttä!
personal trainer tampere
Seuraa Instagram-YouTube- ja Facebook-sivujani, niin saat tietoosi vinkkejä liittyen hyvinvointiin, ravitsemukseen ja liikuntaan.
Positiivista päivää juuri sinulle!😊