STRESSAATKO ITSESI HENGILTÄ? – VÄLTÄ SUDENKUOPAT ETUKÄTEEN

Mennyt lauantaiaamu saapui minulle viime viikolla normaalia myöhempään.
En suunnitellut nukkumaan mennessäni tulevaa päivää tavallista myöhäisemmällä aamuherätyksellä, joten lauantaista tuli minulle viikon stressaavin päivä. 
personal trainer tampere
Suunnittelin perjantai-illalla muun muassa treenaavani aamulla, käyväni saunassa ja ehtiväni kävellä isäni 60-vuotisjuhliin kello 12 jälkeen. Isäni syntymäpäiväjuhlien oli tarkoitus alkaa kello 13, joten stressi alkoi iskeä aamupäivästä, kun en meinannutkaan ehtiä tehdä kaikkia haluamiani asioita ennen isän juhliin lähtemistä. Kehoni alkoi stressata seuraavaa päivää jo yöllä, koska suunnittelin aamuyöllä herätessäni isäni 60-vuotisjuhliin puhetta. 
personal trainer tampere
Lauantaiaamuna kuitenkin suuntasin pirtsakkana läheiselle järvelle aamurutiinien ja kahvin juomisen jälkeen ja pistin juoksuksi. Vedin melko kovaa järven ympäri ja treenailin takaisin palatessani vielä käsilihaksia. Kävin saunassa, ja juhliin laittautumiseen ja päivän ensimmäisen aterian syömiseen oli jäämässä noin tunti aikaa. Oli pakko priorisoida asioita, joten loppujen lopuksi lähdin juhlapaikalle varttia vaille yksi auton kyydissä, ja stressasin paikalle ehtimistä. Autossa hengittelin syvään, ja näin sainkin stressin hallintaan. 
personal trainer tampere
Niin treeni, kofeiini, saunominen, puheen pitämisen suunnitteleminen kuin kiirekin olivat kehoa ja mieltä stressaavia asioita. Päälle iskettiin vielä juhlapaikalla stressi siitä, että mahtuisivatko kaikki vieraat juhlapöytään istumaan, (osa tulijoista ei ilmoittanut tulostaan etukäteen) joten stressihormonipitoisuudet nousivat jälleen ylös. Lauantai ehkä ollut se palauttavin päivä meikäläiselle. Onneksi loppupäivä meni rennoissa tunnelmissa hyvän seuran, ruuan ja kevyiden aktiviteettien parissa. Kaikki mahtuivat juhlapaikalle, eivätkä tuolit loppuneet kesken, ja yllätys lisäjuhlijoista oli todella positiivinen!
personal trainer tampere
Sunnuntaina aikataulutin itselleni kuitenkin aikaa olla tekemättä mitään. Ihmisten tapaaminen on ihanaa, ja välillä ihminen kaipaa vain yksinoloa.
Kävin Rauman sataman seuduilla pyöräilyreissulla, ja annoin kehon rentoutua kevyesti liikkuen. Oli mahtavaa antaa vain aivojen levätä ja poljeskella ympäri vanhoja paikkoja, joissa on tullut käytyä ja vain katsella ohi kiitäviä koivuja, kuusia, merimaisemaa ja laivoja.
personal trainer tampere
En ole ainoa, jolle lauantai on osoittautunut stressaavimmaksi viikonpäiväksi. Firstbeatin tietokannoissa on noin 250 000 työssäkäyvän suomalaisen tiedot muun muassa sykevälivaihteluista, joista voidaan päätellä ihmisen palautumista. Suomalaisten stressaavin päivä viikossa on tietokannan mukaan lauantai. Viikonloppuun ladataan odotuksia, ja raskaan työviikon jälkeen palautuminen voi jäädä ohueksi. Arkisin työssä käyvä ei aina palaudu viikonloppuna, jos vapaa-ajanvietteenä toimivat esimerkiksi alkoholin nauttiminen, valvominen myöhään, kovat treenit, täysi liikkumattomuus tai stressaaminen vaikka hiki hatussa siivoamisesta tai muista velvoitteista.
personal trainer tampere
Aivot eivät aina myöskään palaudu, jos jokin älylaite, tv, radio tai tietokone koostaa viikonlopun ohjelman. Välillä tietysti kiva rentoutua vaikkapa katsellen televisiota, kun ei tarvitse kummempia pohdiskella, mutta liika on liikaa. Kahta tuntia päivässä ruutuaikaa voi pitää maksimina. Runsas ruutuaika voi tulla esteeksi päivittäiselle liikunnalle, riittävälle unelle ja voi aiheuttaa turhaa lihasjännitystä ja virheasentoja. Hiljaisuus ja luonto ovat taas suomalaisten elinympäristön huomioiden loistavia keinoja palautumiseen. Jo lyhyt vierailu viheralueella voi kohentaa mielialaa, auttaa tarkkaavaisuutta palautumaan, edistää suoriutumista keskittymistä vaativista tilanteista ja alentaa stressihormonipitoisuuksia, verenpainetta, sydämen sykettä ja lihasjännitystä.
personal trainer tampere
Palautuakseen ihmisen kannattaa muistaa tauot ja vapaa-aika niin arkena kuin viikonloppunakin. Viikonloppuna tietotyöläisen kannattanee antaa aivoille lepoa ja olla välillä tekemättä mitään. Tylsyys voi olla avain palautumiseen. Katso täältä, miten vältin loppuunpalamisen ja vinkit burn outin ehkäisyyn. Lue myös: älysormus mittaa valmiustilaa, aktiivisuutta ja unen laatua.
personal trainer tampere
Olen tamperelainen (etävalmennuksia myös tekevä) auktorisoitu personal trainer hyvinvointivalmentaja ja ravintoasiantuntija Sonja Sivonen. Personal training -valmennukseni on tuloksellista, kokonaisvaltaista ja pitkäaikaisia tuloksia tuovaa. 😊

Ota yhteyttä, kun haluat parantaa elämänlaatuasi tuloksekkaalla personal training -valmennuksella!

Seuraa somessa ja pääset käsille hyvinvointi-, liikunta- ja ravintovinkkeihin!😊
Instagram: @sonjasivonen