NÄIN SÄILYTÄT LOMAN VAIKUTUKSEN! – PALAA LOMALTA HELPOMMIN

personal trainer tampere
Aivojen vielä ollessa lomatilassa liian suuri työmäärä voi tuntua raskaalta, joten lomalta palatessa ei välttämättä kannata täyttää kalenteria heti. Voi olla parempi ottaa pehmeä lasku arkeen ja antaa itselleen aikaa tottua arjen rutiineihin. Voit palata töihin keskellä viikkoa, niin työarkeen palaamiseen on helpompaa suhtautua, jos olo loman loppumisesta on haikea.
Unirytmin säännöllistäminen on tärkeää, jos nukkuminen ei ole ollut lomalla arjen kaltaista. Itselleen kannattaa antaa aikaa myös sopeutua uuteen unirytmiin, ja vasta kunnolla palautuneena ratkaista suurempia ongelmia tai tehdä vaikeita päätöksiä.
Älä vaadi itseltäsi liikaa ensimmäisenä työpäivänä, jos vaikka homma ei suju samalla tavalla kuin ennen lomaa. Aivot muistavat kyllä vähitellen, miten omaa työtä tehtiinkään!
personal trainer tampere
Ennakoi! Vähennä stressiä suunnittelemalla, miten ja missä järjestyksessä hoidat työpäiväsi ja velvollisuutesi kotona työaamuina.
Ole myös järjestelmällinen ja palauta mieleen tärkeimmät asiat työssäsi. Mitä jäikään kesken ennen lomaa? Mitä uusia asioita on tullut tehtävälistalle? Priorisoi, mikä on tärkeintä ja on tehtävä ensimmäiseksi. Suunnittele, mitä tehdä myöhemmin tällä viikolla ja mitä voi jättää seuraavaan viikkoon. 

Loman vaikutukset voi säilyttää esimerkiksi tauottamalla työtä ja ottamalla vapaa-ajan oikeasti vapaa-aikana. Voi olla järkevää jättää työpuhelin kokonaan töihin ja sulkea työpaikan oven lisäksi työasiat mielestään kotiin lähtiessä. Joillekin sopii kuitenkin työasioista fiilistely myös vapaa-ajalla. Liika on kuitenkin liikaa. Lue miten välttää ylirasitustila ja varmista, ettet ole jo burn outin partaalla.
Vapaa-ajalla on tärkeää antaa aivoille lepoa: jos vaikka ratkaisee ongelmia päivät pitkät, voi olla järkevää suunnata liikkumaan kevyesti sen sijaan, että pohtisi esimerkiksi viikonloppuna, mitä kaikkia asioita tulee hoitaa. Tämäkin on aivoille tietyntyyppistä ongelmanratkaisua.
personal trainer tampere
Positiivinen asennoituminen omaan työhön on erittäin tärkeää, jotta innostus arkeen pysyy yllä. Voi olla järkevää suunnata oma työpanos muihin hommiin, jos lomalta palaaminen ei maistu ikinä. Tällöin jopa alanvaihto voi olla paikallaan. Heti ei kuitenkaan kannata sännätä irtisanoutumaan, vaan kannattaa tunnustella arkensa yleisilmettä: onko jokainen päivä selviytymistä vai nautinko elämästäni? Lue, miten voit elää arvojesi mukaisesti.
personal trainer tampere
Loman jälkeen voi olla mukavaa aloittaa puhtaalta pöydältä, kirjaimellisesti. Voit siivota työpisteesi ja ostaa jotakin uutta kivaa työpäivien iloksi. 
Loman jälkeen energiataso on usein korkealla, joten se kannattaa hyödyntää uusien tapojen omaksumisella työssä ja kotona. Tällöin esimerkiksi elämäntapamuutos, laihdutus tai vaikka uuden harrastuksen aloittaminen on helpompaa. Ensimmäiset pari viikkoa loman jälkeen ovat parhaita muutoksen tekemiseen, kun olo on palautunut.
 Miksi siis odottaa oikeaa hetkeä? Oikea hetki muuttaa elämää paremmaksi on nyt.
personal trainer tampere
Olen Sonja Sivonen, tamperelainen auktorisoitu personal trainer, hyvinvointivalmentaja ja ravintoasiantuntija. Teen yksilöllistä ja pitkäaikaisia tuloksia tuottavaa valmennusta Tampereella ja etävalmennuksia. Ota yhteyttä, kun haluat onnistua! sivonensonja@gmail.com tai 044 254 1556.

Muista seurata, niin saat lukea parhaat vinkit liittyen ravitsemukseen, liikuntaan ja hyvinvointiin!😊