NÄIN LAIHDUT NOPEASTI...

…ja saat kaikki kilot takaisin samalla mitalla tai olet entistä suuremmissa mitoissa. Mitä jos tällä kertaa aloittaisitkin elämäntapamuutoksen niin, että se kestää loppuelämän ajan?
personal trainer tampere
Auktorisoitu personal trainer, hyvinvointivalmentaja ja ravintoasiantuntija Tampereelta, Sonja Sivonen, eli minä avaan nyt elämäntapamuutoksen aloittamisen saloja. Jos haluat onnistua elämäntapamuutoksessa oikeasti, ota yhteyttä!

Vähitellen toteutettava elämäntapamuutos on järkevä keino laihduttaa ja saavuttaa pysyvä painonhallinta. Mehupaasto tai dieettijuomien litkiminen voi toimia joillekin laihdutuksen aloittamisessa, mutta jo elämäntapamuutoksen alussa tulisi alkaa opetella uusia rutiineja. 
1. Tiedosta, miksi haluat muutosta. Alkuun on hyvä miettiä, mikä on juuri sinulle elämässäsi kaikkein tärkeintä? Mitkä ovat tärkeimmät arvosi? Jos terveys lukeutuu niihin, voit saada motivaatiota jo niistä elämäntapamuutoksen toteuttamiseen kunnolla. 

Voit pohtia myös seuraavia kysymyksiä. Kuinka paljon arvostat itseäsi ja kehoasi? Mitkä ovat nykyisten elämäntapojesi hyödyt ja haitat? Mistä muutoksista sinun olisi helpointa aloittaa? Miten tiedät liikunnan ja terveellisen ravitsemuksen vaikuttavan terveyteesi, oloosi ja kuntoosi? Mitä esteitä koet elämän muuttamiselle? 

Olet elämäntapamuutoksen harkintavaiheessa, kun olet tiedostanut ongelmasi ja ajattelet tietoisesti muutoksen mahdollisuutta. Voi olla, että vielä pelkäät muutosta, eikä sinulla ole tietoa, mitä pitäisi konkreettisesti muuttaa elämässä. Olet siirtynyt valmistautumisvaiheeseen, kun opit arvostamaan itseäsi ja sinulle on syntynyt luontainen halu voida hyvin ja nauttia elämästä. Tällöin alat ehkä jo tehdä tiedostamattomasti muutoksia kohti tavoitteen toteutumista.
personal trainer tampere
2. Katso elämääsi ja itseäsi ulkoa päin. Aluksi kannattaa myös tarkastella omaa elämäänsä ja rutiinejaan. Missä on ehkä korjaamisen varaa ja missä olen jo onnistunut? 

3. Kirjaa ylös epäterveelliseen käytökseen johtavat asiat. Kun teet elämäntapamuutoksen, kannattaa kirjata ylös tekijät, jotka altistavat epäterveellisille toimintatavoille, laukaisevat niiden toteuttamiseen ja ylläpitävät niitä. Voit kirjata ylös tällaisia asioita, ihmisiä, paikkoja, tapoja, tunteita ja ajatuksia. Tämän jälkeen pyri eliminoimaan ne pois elämästäsi.

4. Tee muutos vähitellen. Aloita yhdestä tavoitteesta ja aseta pieniä välitavoitteita. Aivot rakastavat rutiineja, ja kohta muutos on jo osa arkeasi.

5. Palkkaa ammattilainen (Tämä tamperelainen auktorisoitu personal trainer auttaa mielellään!) avuksi tai pyydä läheistä tsemppaamaan. Kun olet tilivelvollinen asiantuntijalle, pysyt oikealla polulla helpommin, vältät sudenkuopat ja etenet tavoitteeseen turvallisesti.

6. Visualisoi mieleesi kuva sinusta, kun tavoite on toteutunut ja palaa kuvaan joka päivä. Aivot alkavat toteuttaa tiedostamattomasti asioita tavoitteen toteutumisen eteen, kun ne näkevät asian usein. Voit visualisoida esimerkiksi itsesi syömässä terveellisesti, liikkumassa, hymyilemässä uudistuneelle peilikuvallesi ja antamassa itsellesi aikaa rentoutua. Pyri tuntemaan visualisoidessasi mahdollisimman paljon positiivisia tunteita, kuten iloa ja rakkautta. Tunneyhteys muistiin on vahva.

7. Ole itsellesi vaativa ja armollinen sopivassa suhteessa. Itselleen kannattaa olla armollinen, koska joidenkin voi olla esimerkiksi perinnöllisistä syistä vaikeampaa vastustaa herkkuja. Itseltä tulee myös tietenkin vaatia tekemistä tavoitteen eteen.
 Useimmille tulee repsahduksia ja takapakkeja vastaan muutospolulla, mutta niiden jälkeen vain palataan terveellisiin elämäntapoihin. Elämää ei kannata ottaa niin vakavasti. Asiat etenevät vähitellen, ja tulosta alkaa kyllä tulla, kun tahtoa on!😊

Sinä ansaitset muutoksen. Ota yhteyttä minuun, kun olet valmis! 😊

Seuraa somessa, niin et missaa parhaita vinkkejä liittyen hyvinvointiin, ravitsemukseen ja liikuntaan.