PERSONAL TRAINERIN 43 TUNNIN PAASTO – MITÄ JÄI KÄTEEN?

personal trainer tampere
Tamperelainen personal trainer paastolla
Auktorisoitu personal trainer, hyvinvointivalmentaja ja ravintoasiantuntija Tampereelta, Sonja Sivonen, eli meikä paastoili viikonloppuna 43 tuntia putkeen.

Miksi paastosin? 
Olen noudattanut vuoden ajan 16 tunnin pätkäpaastomallia soveltaen syömättömyyden tuntimääriä olotilojen mukaan. Tein myös pätkäpaastovideon. Suolistoni kunto oli mennyt viime viikolla huonompaan suuntaan, joten päätin testata, puhdistaisiko paasto suolen sisällön kokonaan ja voisiko se jopa eheyttää suoliston tilaa normaaliksi. Katso myös: pätkäpaaston hyötyjä.

Miten toteutin paaston?
Halusin kokeilla 24 tunnin paastoa, mutta se venahtikin 43 tunniksi, kun syömättömyydessä ei ollut ongelmaa. Lopetin syömisen perjantai-iltana, ja lauantaina join yhden kupin kahvia. Jatkoin syömättömyyttä vielä sunnuntaiaamuun, milloin join kupin kahvia. Söin kiinteää ruokaa vasta sunnuntaipäivällä, kun en enää jaksanut (kevyt kävelylenkki ja hieman alle kymmenen kilometrin pyöräilyreissu oli alla tehtynä) kunnolla hakea edes pyykkejä kerrostalon pohjakerroksesta. Kävelen yleensä rappuset neljännen kerroksen kerrostaloasuntooni, ja sekin alkoi tuntua jo ylitsepääsemättömältä, joten käytin hissiä. Paaston viimeiset tunnit istuskelin sohvalla tv-ohjelmia katsellen. Paaston aikana ei saisi muun muassa stressata liikaa, koska paasto on jo itsessään stressi keholle. Katso myös postaus: vältä nämä seitsemän virhettä paastolla!
personal trainer tampere
Paastoa vain hyvinvoinnin ehdoilla
Ensimmäinen päivä meni mulla mukavasti: energiaa riitti ja kävin salilla tekemässä TODELLA kevyen treenin, jotta lihasmassa ei häviäisi paljoa paaston aikana. Toinen päivä ei ollut niin energinen, joten päätin lopettaa paaston, että elämä alkaisi olla taas nautinnollisempaa. Ensimmäinen paastopäivä sitä olikin, mutta yöllä nälkä hiipi esiin, ja nukuin melko huonosti. 

Paasto laihduttaa?
Paaston aikana keho alkaa käyttää hyödyksi energiavarastojaan. Paino tippuu nesteiden menetyksen, suolen tyhjentymisen ja lihasten pienentymisen vuoksi. Rasvaa aletaan käyttää hyödyksi kunnolla vasta lihasten glykogeenivarastojen loputtua. Paaston on siis kestettävä tarpeeksi kauan, ennen kuin rasva alkaa palaa kunnolla ja paino tippuu – jos tippuu. Paastolla nälkää ei tietyssä vaiheessa enää koe, mutta kun syömisen aloittaa, ahmiminen voi muodostua ongelmaksi. Paasto voi olla lähtölaukaus laihdutukseen muun muassa sen mahalaukkua pienentävän vaikutuksen vuoksi – jos ennen on mättänyt suuria aterioita, paaston jälkeen säännöllisen ateriarytmin toteuttaminen pienillä aterioilla voi olla helpompaa. On totta, että ihminen laihtuu, jos hän ei syö. Toisaalta aterioiden välttäminen kiihdyttää stressihormoni kortisolin tuotantoa, mikä vaikuttaa aineenvaihduntaan ja voi kerryttää rasvaa vatsan seudulle. 

Aineenvaihdunta voi hidastua pidempään kestävällä paastolla, ja se palautunee normaaliksi, kun syöminen aloitetaan – ja syödään tarpeeksi ruokaa. On hyvä muistaa, että keho voi ajautua säästöliekkitilaan muun muassa silloin, kun laihduttaa pitkään vähillä kalorimäärillä, joten aineenvaihduntaa ei kannata näinkään romuttaa.
Ilmeisesti pätkäpaastolla (16 tuntia päivässä) aineenvaihdunta ei vielä merkittävästi hidastu, ja 16:8-malli voikin olla laihdutuskeinona hyvä, jos elämäntilanne mahdollistaa sen. Paasto ei sovi ainakaan kroonisesta väsymysoireyhtymästä kärsiville, raskaana oleville, imettäville, yli 70-vuotiaille, alle 18-vuotiaille, syömishäiriöalttiille henkilöille, sairaille tai ihmisille, jotka stressaavat paljon, joilla on diabetes, alhainen verenpaine, kilpirauhasen toimintahäiriö tai mielenterveysongelmia. Keskustele lääkärisi kanssa paaston sopivuudesta itselle ainakin, jos sinulla on jatkuva lääkitys.
personal trainer tampere
Ei tullut brunsseja ikävä paastolla, mutta brunssit on kyl parasta! Tampereella yksi hyvä brunssipaikka on Muusa.

Mitä paastosta jäi käteen?
Parasta paastoamisessa oli itsensä ylittäminen. En olisi voinut kuvitella pystyväni edes vuorokauden paastoon, mutta onnistuin siinä loistavasti! Suoleni tyhjensi itseään vielä yli 40 paastotunnin jälkeenkin, joten jos olisin jatkanut pidempään paastoa, kehoni olisi saattanut uudistaa suoliston mikrobistoa paremmin. Toisaalta olisin voinut kärsiä mahdollisista paaston haittavaikutuksista. Paino tipahti paaston aikana 57 kiloon, ja minulta lähti reilusti kropasta sekä nestettä että lihaksia.

Testissä paaston välttäminen!
Nyt testaan ennen 16:8-paastomallia suosimaani tapaa syödä: pieniä aterioita kolmen, neljän tunnin välein. Se saattaa sopia minunkaltaiselleni stressipussille (liikun tavoitteellisesti päivittäin, saunon, teen intohimoisesti töitä jne.) ja ärtyvän suolen oireyhtymää ”potevalle” paremmin kuin kolme kertaa päivässä suurten aterioiden syöminen. Olisi hauskaa, kun ei tarvitsisi olla muutaman tunnin välein syömässä, mutta todennäköisesti se toimii minulle paremmin. Saa nähdä, miten ruokavaliotestaus etenee! 

Jos haluat laihtua, kasvattaa lihasmassaa tai tehdä elämäntapamuutoksen, kannattaa palkata asiantuntija avuksi. Olen itse tehnyt nuo kaikki, enkä voisi olla onnellisempi!😍Teen tuloksellista ja pitkäaikaisia tuloksia tuovaa valmennusta Tampereella ja etävalmennuksia.
Valitse parempi elämä ja ota yhteyttä!😊

Seuraa somessa, niin saat parhaat vinkit liittyen hyvinvointiin, ravitsemukseen ja liikuntaan. 😉